Apple beklager iPad-reklame

Avatar photo
Publisert 10. mai 2024 | 16:48

Apple beklager nå for en reklamefilm for iPad Pro som har vakt reaksjoner i sosiale medier.

I reklamen kan man se instrumenter, leker, kameralinser, bøker og andre gjenstander bli knust av en industriell hydraulisk presse.

Budskapet i reklamen var at den nye Ipaden, som er den tynneste noensinne, kan brukes til å utfolde seg kreativt på mange forskjellige måter. En munter sang kunne høres i bakgrunnen, med tekstlinjer som «alt jeg trenger er deg».

Apples visepresident Tor Myhren vedgår nå at annonsen «traff feil», etter at den har fått gjennomgå i sosiale medier hvor folk skriver at reklamen er «tonedøv», «dreper alt som er kreativt» og «gjør meg trist». En person skriver at «nå er jeg ikke lenger i tvil om at jeg trenger mindre teknologi i livet mitt».

– Vi beklager, sier Apple i en pressemelding.

Her kan du se den upopulære reklamen:

Kjendiser har også reagert negativt på reklamesnutten. Hugh Grant sier at den «viser ødeleggelsen av den menneskelige opplevelsen, hilsen Silicon Valley».

Låtskriveren Crispin Hunt, som har jobbet med blant andre Jake Bugg, Florence & The Machine, Lana Del Ray, Ellie Goulding og Red Stewart, omtaler Apples reklamefilm for «overraskende tonedøv».

Adam Singer i Adquick mener den utilsiktet ble «en perfekt metafor for dagens kreative mørketider».

– Press sammen organiske instrumenter, gledelige, men uperfekte maskiner, håndfast kunst, hele vår fysiske virkelighet til en sjelløs, postmoderne enhet som en multitrillionbedrift kontrollerer hva du gjør med, skriver Singer på X.

mest lest