Rødt og Senterpartiet ønsker et tettere energisamarbeid med Sverige etter at Sveriges energiminister Ebba Busch inviterte Norge inn i en ny kraftallianse mot EU.
Bakgrunnen er striden mellom Sverige og EU om et forslag som vil gi EU tilgang til deler av medlemslandenes flaskehalsinntekter fra strømnettet. Også Norge har reagert kraftig på forslaget.
Felles interesser
Rødt-nestleder Sofie Marhaug mener Norge og Sverige har sammenfallende interesser i energipolitikken og peker særlig på motstand mot økt styring fra EU.
– Norge og Sverige har mange felles interesser og ofte motstridende interesser til EU. Både om utenlandskabler og suverenitet står vi på samme side, sier Marhaug til Klassekampen.
Støttes av Vedum
Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum mener Sverige er tydeligere enn Norge i møte med EU og ønsker mer nordisk samarbeid om kraftpolitikk velkommen.
Vedum trekker også fram kjernekraft som et mulig område for samarbeid mellom Norge og Sverige.
– Vi ser et dysfunksjonelt system som har skapt voldsomt variasjon i kraftprisene og usikkerhet både for privatpersoner og næringsutøvere. Jeg synes Ebba Busch er befriende tydelig mot EU her, sier Vedum.
