For taxisjåfør Amer Latif dukker det opp flere utfordringer med å bruke elbil i arbeidshverdagen.
Til Aftenposten forteller Latif at han har måttet kjøre innom tre bensinstasjoner for å finne en ledig hurtiglader, og noen ganger må han bruke flere timer av arbeidsdagen til å lade bilen.
– Noen ganger må jeg bruke to timer av arbeidsdagen til å lade bilen. Først må jeg stå i ladekø i over en time. Og så tar det cirka tre kvarter å lade bilen, sier han til avisen.
Han tror at ladesituasjonen blir verre når alle taxier må bli utslippsfrie neste år.
– Hadde jeg ladet bilen hjemme, så ville det ta over fire timer. Derfor er jeg og mange andre yrkessjåfører med elbil avhengig av hurtiglader. Men det er problematisk å lade der på grunn av store køer.
Les også: Obama-film refses for anti-hvit rasisme
Taxisjåføren sier at utfordringene blir større når det er kaldt ute.
– Køene var ekstra lange da det nylig var kuldebølge i Oslo, for bare det å holde bilen varm bidrar til at batteriet tappes raskere enn vanlig. Det tok også lengre tid å lade.
Latif sier han ofte må bruke en halvtime på å finne ledig ladeplass.
– Jeg har flere ganger takket nei til langturer til Drøbak eller Drammen fordi jeg ikke har nok strøm. Man kan jo ikke ha kunder bak i bilen og stoppe i halvannen time for å lade.
Alle drosjesjåfører skal tvinges til å bruke elbil
I et vedtak fra Oslo bystyre står det at alle drosjer i Oslo skal være nullutslippskjøretøy fra 1. november 2024.
Latif tror at det kommer en stor bølge med elbiler i taxibransjen de neste månedene.
– Jeg frykter at ventetiden for lading blir større de neste månedene. For det er ikke bare taxier, men også flere elvarebiler, som er på vei. Det blir en ladekrise i 2024, sier taxisjåføren til Aftenposten.