Elev leverte tekst skrevet av AI: Fikk karakter 5

Avatar photo
Publisert 12. januar 2023 | 16:24

Andrea Holm Tanderø (18) leverte i desember en historieinnlevering skrevet av en kunstig intelligens.

Tanderø går på Elvebakken videregående skole i Oslo. Da hun ville skrive en artikkel om den kunstige intelligensen ChatGPT i skoleavisen MagasinE, hvor hun selv er sjefredaktør, ville hun gjøre saken mer interessant ved å bruke ChatGPT til å skrive en skoleoppgave.

ChatGPT har på kort tid blitt en stor snakkis. Vi i iNyheter prøvde ChatGPT for kort tid siden.

Kort forklart kan du stille «roboten» spørsmål om tilsynelatende hva som helst, og de detaljerte og utfyllende svarene man får tilbake er forbløffende menneskelige. Det gjaldt også Tanderøs historieinnlevering om teknologiens påvirkning på Norge på 1800-tallet.

ChatGPT drøftet, satt opp argumenter og la ut om problemstillingen.

Tanderø sier til VG at hun hele tiden var usikker på etikken rundt planen hennes. Derfor bestemte hun på forhånd at hun skulle fortelle skolen om prosjektet etter hun fikk karakter på innleveringen.

– Jeg var litt usikker først. Samtidig var jeg selvsikker på journalistikken i det, at dette var viktig, måtte vises frem og at vi må ta tak i det. Det finnes ingen regler for dette enda, og det tror jeg vi må ha. Jeg ville vise hvor enkelt det er å misbruke det, sier hun til VG.

Da Tanderø fikk tilbakemelding på oppgaven, trodde hun nesten ikke sine egne øyne.

Oppgaven fikk nemlig karakter 5.

Ettersom hun ville at forsøket skulle avsløres, tok hun kontakt med ledelsen på skolen for å fortelle de hva hun hadde gjort.

Tanderø sier at hun fikk overraskende gode tilbakemeldinger. Først møtte hun avdelingslederen for medier og kommunikasjon, så ble rektor koblet på. De ble veldig overrasket og veldig interesserte.

Rektor ved Elvebakken VGS, Camilla Hauren Leirvik, sier til VG at forsøket ble en vekker for hvordan dagens elever undervises.

– Dette skal vi bruke til alt vi kan for å lære noe, sier hun.

Les også: Fenomenet ChatGPT: Hva klarer kunstig intelligens å finne ut?

Rektoren mener denne type teknologi kan være et viktig hjelpemiddel, men at den også krever at skolen tilpasser seg.

Hun mener også at forsøk på misbruk av AI i skolesammenheng i mange tilfeller vil være nokså enkelt å avsløre.

– Skal du skrive en tekst med utgangspunkt i at AI er tilgjengelig for elevene, så må den følges opp av en refleksjon. På den måten vil det i mange tilfeller være lett å avsløre, mener hun.

Karakteren blir stående

Selv om Tanderø i dette tilfelle brukte ChatGPT for å understreke et poeng, er Leirvik sikker på at dette er en oppgave eleven ville løst like godt uten hjelpemidler.

– Det er veldig vanskelig for læreren i dette tilfelle å avsløre, nettopp fordi Andrea skriver godt fra før. Hadde du hatt en elev som tidligere har levert inn tekster som viser langt lavere kompetanse, som nå leverer en tekst til karakteren fem, da ville læreren reagert med én gang.

Tanderø sier at hun aldri ville brukt AI i for eksempel en eksamen-sammenheng, og at hun er fornøyd med bruken av ChatGPT nå somn eksperimentet er over.

Nå kan du få 30.000 kroner slettet fra studielånet ditt årlig

mest lest