KrF-politiker Joel Ystebø reagerer kraftig på at barneskoleelever har sett en forestilling med fire nakne menn på scenen. Saken ble kjent etter at presten Sakarias Ingolfsson fortalte til Dagen at hans sønn og tusenvis av andre skolebarn måtte bivåne forestillingen i skoletiden.
Skolen opplyser at de ikke kjente til nakenscenene på forhånd.
– Alle er enig om at blotting er et overgrep. Er det bedre at fire menn gjør det i en stor sal? Jeg mener dette er et overgrep, sier Ingolfsson.
Fremført for 1000 femteklassinger
Over 1.000 femteklassinger i Bærum har også deltatt på samme forestilling. Ystebø understreker at barn ikke skal eksponeres for nakenhet i skoletiden.
– Barn skal ikke se nakne menn på scenen i skoletiden. Punktum, skriver Ystebø i en tekstmelding til Dagen.
Han retter kritikk mot skolene og Den kulturelle skolesekken (DKS) for å ha sendt elever på forestillingen uten å sjekke innholdet.
– Skolen kan ikke sende elever inn i en sal uten å vite hva som faktisk vises. Elevenes beste er skolens ansvar, ikke noe man overlater til andre. Her har systemet sviktet, og det er barna som har betalt prisen, skriver Ystebø.
Krever svar fra kulturministeren
Politikeren viser også til DKS’ anbefaling om målgruppen, som fra tredje klasse og oppover.
– Når Den kulturelle skolesekken mener nakne menn på scenen er passende for barneskoleelever, har de mistet all sunn fornuft, sier Ystebø.
Han har nå sendt skriftlig spørsmål til kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery:
– Mener statsråden at forestillinger som inneholder nakenhet er et akseptabelt og ønsket innslag i Den kulturelle skolesekken for barn i grunnskolen?
