Trump toner ned kritikken av FEMA etter flomkatastrofen i Texas

Mathias Kaastad Magnus
Journalist iNyheter
Publisert 12. juli 2025 | 16:13

Etter dødelige oversvømmelser i Texas endrer president Trump og hans administrasjon retorikken rundt det føderale krisehåndteringsorganet FEMA. Tidligere i år uttrykte Trump ønske om å legge ned etaten. Det melder New York Times.

– Vi er i ferd med å eliminere FEMA, sa innenriksminister Kristi Noem i mars, i det som da virket som en målrettet innsats for å svekke byrået.

Nå hevder både Trump og hans rådgivere at de aldri ønsket å legge ned etaten, men heller forbedre den. På et pressebrief fredag sier budsjettdirektør Russell T. Vought:

– Vi vil at FEMA skal fungere godt, og presidenten vil fortsette å stille tøffe spørsmål til alle sine etater.

Trump besøkte Texas fredag og ga uttrykk for tilfredshet med den nye ledelsen i FEMA:

– Vi har noen gode folk som styrer FEMA. De fikset det opp på null komma niks.

Den brå endringen i retorikk skjer samtidig som FEMA håndterer ettervirkningene av flommen. Over 170 mennesker er savnet, og minst 129 har mistet livet i flomkatastrofen.

– Den føderale responsen var rask og vellykket fordi president Trump lot lokale myndigheter ta ledelsen, sier pressesekretær Karoline Leavitt, som fremhever at mer reform er på vei.

Samtidig melder The New York Times at FEMA slet med å svare på nødanrop og var trege med å sende ut redningsmannskap. En ny policy fra juni krever at alle utgifter over 100 000 dollar godkjennes av Noem personlig.

Historiker Andrew Morris peker på at FEMA tradisjonelt har vært en tverrpolitisk institusjon:

– Det er ikke noe hellig ved FEMA som byrå, men det virker som om intensjonen er en generell nedbygging av det føderale ansvaret.

mest lest