Statshemmeligheter i kjellerboden: – Ny skandale

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 13. mars 2026 | 09:29

Økokrim fant topphemmelige dokumenter fra Oslo-prosessen stuet bort i en kjellerbod hos Mona Juul og Terje Rød-Larsen – stablet mellom et juletre og et sammenrullet teppe.

Det melder VG.

Midtøsten-forsker Hilde Henriksen Waage, som har etterlyst dokumentene i 20 år, lot seg ikke be to ganger da VG ringte.

– Jippi! Dette er en ny skandale og et nytt regelbrudd. At Rød-Larsen og Juul har sluppet unna med dette i 20 år er helt skandaløst, sier hun til VG.

Blant eskene lå dokumenter stemplet «strengt fortrolig» og en mappe merket «hemmelig».

Nasjonal sikkerhetsmyndighet har slått fast at en privat kjellerbod ikke oppfyller kravene til oppbevaring av hemmelig materiale. Waage retter også kraftig kritikk mot statsminister Jonas Gahr Støre, som hun mener holdt hånden over ekteparet i over to tiår.

mest lest