Elbilene har et vektproblem: – Tallenes tale er klar

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 13. mai 2024 | 09:31

I elbiler kan du i gjennomsnitt ta med 140 kilo mindre bagasje enn i dieselbiler.

En test gjennomført av NAF viser at mange nye elbiler fortsatt sliter med lav lastekapasitet.

– Sjekk om ekstrautstyret på bilen trekker vekten opp, og hvor mye bagasje du kan laste lovlig i bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding.

NAF undersøkte i fjor forskjellen på hvor mye bagasje og annen last du kan ta med i biler av ulik type. Resultatet avslørte at elbiler har et vektproblem.  

Fasit er at dieselbilene i snitt kan ta 30,7 prosent mer nyttelast enn elbilene. For elbilene ble resultatet 453 kilo nyttelast, og for diesel-bilene var tallet 592 kilo. Også bensinbilene kan lastes tyngre enn elbilene: I snitt 16,8 prosent mer. Disse har en gjennomsnittlig nyttelast på 529 kilo. Beregningen er gjort med bakgrunn i tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).  

– Tallenes tale er klar. Elbilene har et vektproblem. Og når dette er snitt-tallene, betyr det at noen biler har så lav nyttelast at du knapt får med deg en tannbørste på tur selv om bagasjerommet er stort og flott, sier Sødal. 

NAFs test viser at nye elbiler fortsatt sliter med vektproblemer 

Foran vinterens store elbiltest veide NAF alle bilene. Testene viser at mange av bilene er tyngre enn det vognkortet viser, og at du dermed kan ta med mindre bagasje i bilen. I tillegg viser altså NAFs kartlegging at mange elbiler har lav tillatt nyttelast i utgangspunktet.  

– Under årets vintertest veide 15 av 22 biler mer enn vognkortet sier. Noen av familiebilene i testen hadde store avvik, sier Nils Sødal.  

Av 22 testbiler var det 11 som veide under 20 kilo mer enn det som var oppgitt i vognkortet og syv veide det samme som oppgitt eller mindre. Femten veide mer enn oppgitt.  

– Vekttestene vi gjør viser at nyttelast er noe bilkjøperne bør være opptatt av. Noen biler har så dårlig nyttelast at du knapt får med deg bagasje på en lovlig måte, mens andre klarer seg bra, sier Sødal. – Dette gjelder både nye elbiler og modeller som det allerede ruller mange av på norske veier, sier han.  

Les også: Ford taper 1,1 million per elbil

I elbiltestene NAF gjennomfører får vi biler som er topputstyrte, med for eksempel tungt ekstrautstyr som panoramatak.  

– Tenk gjennom hvilket ekstrautstyr du skal ha på elbilen din. Et panoramatak er fint, men det veier plutselig 100 kilo. Det går utover hvor mye bagasje du kan ha med deg på lovlig vis. Overlaster du bilen kan det gå ut over trafikksikkerheten. Så vår oppfordring er å ha dette på sjekklisten når du skal kjøpe elbil, sier Nils Sødal.  

mest lest