Joost Klein fosser frem på Spotify

Avatar photo
Roar Myrbraten
Frilansjournalist
Publisert 13. mai 2024 | 09:55

Joost Klein er den eneste kunstneren i sangkonkurransen som for tiden er blant de 50 mest strømmede låtene i verden på Spotify med sin låt «Europapa.»

På finaledagen ble sangen lyttet til mer enn 2,5 millioner ganger over hele verden. Den er for tiden den mest spilte sangen i Nederland, Belgia og Latvia.

Klein danser rundt i en blå dress i den offisielle musikkvideoen til «Europapa», som nå har over 26 millioner visninger. Klein får mye flere visninger enn Nemo, vinneren fra Sveits, som fikk mer enn fire ganger færre visninger lørdag kveld.

Klein skulle fremføre «Europapa» i finalen under Eurovision Song Contest i Malmö lørdag, men han ble nektet å delta på grunn av et problem han hadde med en kameraoperatør.

Den diskvalifiserte artisten fra «Eurovision» forblir svært populær, selv om detaljene rundt hendelsene bak scenen i sangkonkurransen fortsatt er uklare.

Den nederlandske kringkasteren AVROTROS har gitt følgende uttalelse om hendelsen:

» Vi har tatt EBUs diskvalifikasjon til etterretning. AVROTROS mener diskvalifikasjonen er uforholdsmessig og er sjokkert over avgjørelsen. Vi beklager dette på det sterkeste.

En hendelse inntraff etter torsdagens forestilling. I strid med klare avtaler ble Joost filmet da han nettopp hadde gått av scenen og måtte skynde seg til greenroom. Joost ga da gjentatte ganger uttrykk for at han ikke ønsket å bli filmet. Dette ble ikke respektert. Dette førte til en truende bevegelse fra Joost mot kameraet. Joost rørte ikke kamerakvinnen. Hendelsen ble anmeldt, og ble etterfulgt av en etterforskning av EBU og politiet«.

Klein ble utelukket fra finalen av EBU, som er ansvarlig for konkurransen ifølge hln.be.

Selv om sangen ikke når førsteplass i mange andre europeiske land, holder den seg blant topp ti. I Litauen ligger den på andreplass, i Finland på tredjeplass, i Luxembourg på sjetteplass, i Sverige også på sjetteplass, i Island på sjuendeplass og i Østerrike på niendeplass.

Joost Klein dobler antall følgere og «Europapa» stormer de globale hitlistene etter Song Contest-hendelsen

Joost Klein oppnår utmerkede resultater ikke bare når det gjelder antall lyttere. I løpet av Melodi Grand Prix-uken økte artistens følgere på Instagram betraktelig. I begynnelsen av uken hadde han rundt 600 000 følgere, mens han nå har over 1,4 millioner melder hln.be.

På lørdag spilte Qmusic «Europapa» hver time, og på søndag la også NPO Radio 2 vekt på Klein. Radiostasjonen fortalte at mange lyttere ønsket å stemme på Kleins «Europapa» til neste Topp 2000-liste, og sangen ble spilt ni ganger på rad.

Søndag besluttet radio-DJ-ene på NPO 3FM å kunngjøre «Europapa» som Megahit for andre gang. Dette innebærer at låten vil være stasjonens mest spilte låt i løpet av hele uken. Dette er et unikt tilfelle i 3FMs historie med megahiter.

mest lest