Regjeringen vil nå kreve at alle flyktninger og innvandrere mellom 18 og 55 år skriver under på en ny «integreringserklæring» når de bosetter seg i Norge. Den skal tydeliggjøre hvilke plikter og verdier som gjelder – men uten sanksjoner for brudd, melder NRK.
– Det er veldig viktig at du fra dag én vet tydelig hva det vil si å bo i Norge, sier arbeids- og inkluderingsminister Kjersti Stenseng (Ap) til kanalen. Hun viser til at erklæringen skal omfatte alt fra norskopplæring og arbeidsplikt til likestilling og foreldrerolle.
Den nye erklæringen skal erstatte dagens integreringskontrakt fra 2021, som Stenseng mener «ikke fungerer godt nok».
– Den stiller for få krav. Vi har utvidet erklæringen til å handle om grunnleggende plikter, rettigheter og friheter enhver har i Norge, sier hun.
Ingen konsekvenser ved brudd
Til tross for sterkere ordlyd og større ambisjoner, innrømmer Stenseng at dokumentet i praksis ikke får noen umiddelbare konsekvenser for dem som bryter forpliktelsene.
– Det følger ingen sanksjoner utover den sterke forpliktelsen det er å signere, sier hun, men åpner samtidig for at regjeringen kan vurdere strengere reaksjoner i fremtiden.
Listhaug: – Lite verdt uten sanksjoner
Fremskrittspartiets leder Sylvi Listhaug mener regjeringens forslag i dag er mest symbolpolitikk.
– Bryter man integreringskontrakten, burde man ikke få permanent opphold eller muligheten til å bli norsk statsborger, sier Listhaug til NRK, som legger til at Frp lenge har foreslått lignende tiltak.
– Vi har fremmet dette mange ganger. Jeg ønsker Arbeiderpartiet velkommen etter, sier hun.
Forslaget skal nå sendes ut på høring. Flere stiller allerede spørsmål ved hvor mye «forpliktelse» en kontrakt uten konsekvenser egentlig innebærer.
