Elektrifisering av LNG-anlegget på Melkøya vil kreve hele Finnmarks kraftproduksjon

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 13. november 2022 | 21:53

Høringsfristen for elektrifiseringen av Hammerfest LNG-anlegget på Melkøya og Wistingfeltet utenfor var 7. november. Motvind Norge skriver i sitt høringssvar at man trenger bedre oversikt over konsekvensene for regionen.

En fullelektrifisering av LNG-anlegget vil legge beslag på 3,5 TWh årlig kraftproduksjon. Motvind Norge skriver på sine hjemmesider at Finnmarks samlede elproduksjon som i 2019 var på 3,75 TWh (kilde: SSB).

Elektrifiseringen av anlegget vil dermed ta hele Finnmarks kraftproduksjon. Videre vil LNG-anlegget ved fullelektrifisering trekke kontinuerlig 410 MW. Dette er mer enn hele Finnmark har i last en vanlig tirsdag i 2020 (kilde: iFinnmark).

Movind Norge mener disse forholdene og konsekvensene for resten av Finnmark ikke kommer til uttrykk i dokumentene som omhandler elektrifiseringen.

«Både i årsproduksjon og i øyeblikkseffekt vil anlegget ta mer kraft enn det Finnmark nå har. Det står ingenting i dokumentene hvordan dette er tenkt å erstattes, ingenting om hvordan forsyningsproblemet er tenkt løst. Dette er en alvorlig mangel i høringsdokumentene, og i prosessene som har fulgt denne saken. I stedet for løsninger på hvor krafta og balansekrafta skal komme fra, foreligger en rekke øvrige prosjekt i Finnmark, Nord-Norge og Nord-Sverige som vil kreve ytterligere store mengder kraft,» skriver Motvind Norge.

Organisasjone stiller også spørsmål ved hvor «samfunnsnyttig, bærekraftig og klokt det egentlig er å elektrifisere LNG-produksjonen for å gjøre naturgass flytende.»

Det er sterkt energikrevende, og vil kreve store mengder utbygging av elektrisk kraft, og svært, svært store arealer om kraftforsyningen skal være vindkraft. Den samlede vindkraftproduksjonen i hele NO4 (Troms, Finnmark og Nordland) var på 2,0 TWh i 2021, så vidt over halvparten av det som trengs i årsproduksjon for elektrifiseringen av LNG-anlegget på Melkøya, heter det.

Motvind Norge peker på at når denne elektrifiseringen blir gjort for å lette transporten i energikrevende skip til Europa, der gassen går over i gassform igjen. «Prosessen medfører at gassen blir brukt mye mindre effektivt, og store mengder natur går tapt i tillegg.»

Setter du pris på denne artikkelen? iNyheter trenger din støtte. Tegn abonnement eller støtt oss på Vipps 763291 eller bank 1506.80.92768

Motvind-sjef Eivind Salen lister opp årsakene til strømkaoset: – Det har sviktet totalt

mest lest