VGTV får advarsel av Medietilsynet

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 14. februar 2024 | 08:15

Medietilsynet gir VGTV advarsel for manglende merking av produktplassering. Dette er den tredje advarselen kanalen får for lignende regelbrudd.

– Program med produktplassering skal merkes fordi seerne skal få vite mens de ser på at de møtes av markedsføring, slik at de kan forholde seg til den. Dette er viktig informasjon, og det er tydelige regler for hvordan tilbyderne av medietjenester skal merke dette, sier avdelingsdirektør i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten i en pressemelding. 

Tilsynet legger også vekt på at regelen som er brutt har vært gjeldende i mange år, er helt tydelig og gir lite rom for skjønn. 

Likevel avdekket altså Medietilsynet et tredje brudd på reglene fra VGTV på ett år. Kanalen fikk en advarsel for utydelig identifisering av produktplassering i desember 2022, og en ny advarsel for både manglende og utydelig merking så sent som i juni 2023. 

VGTV skriver til Medietilsynet at den manglende merkingen var en intern glipp.

– Vi velger å gi VGTV en ny advarsel, til tross for at de raskt rettet opp feilen. Slike feil skal ikke skje, og det må vi være tydelige på, sier Sekkelsten. 

mest lest