Ny rapport: Disse nyhetssakene unngår nordmenn

Avatar photo
Publisert 14. juni 2023 | 17:52

Nordmenn har høy tillit til mediene, viser en fersk rapport fra Reuters. Samtidig er det noen nyhetssaker vi helst vil holde oss unna.

53 prosent sier de stoler på nyhetene for det meste. Dette er en økning fra 46 prosent i 2016.

Tilliten er høyest til NRK (80 prosent), lokalavisene (75 prosent), TV 2 (74 prosent) og Aftenposten (70 prosent).

Mediene nordmenn har minst tillit til er Document (28 prosent), ABC Nyheter (44 prosent) og Klassekampen (48 prosent).

Det er vesentlige forskjeller mellom hvem som har mest og minst tillit. Bedre økonomi og høyere utdanning er assosiert med høyere tillit til mediene. Også ulike aldersgrupper har ulik tillit. Bare 44 prosent av de under 35 år har tillit til nyhetsmediene generelt, mot 56 prosent av de over 35 år.

I rapporten kommer det frem at nordmenn er de som er mest villig til å betale for nyhetene sine av alle de 46 markedene Reuters har analysert i forbindelse med denne studien.

– I Norge sier 39 prosent at de har betalt for nyheter på nettet. Hos økonomisk vanskeligstilte husholdninger har vi sett en nedgang på 8 prosent, som trolig skyldes de økte levekostnadene den siste tiden, heter det i rapporten.

Dette er betydelig høyere enn gjennomsnittet, som ligger på 17 prosent.

Nyhetene nordmenn i størst grad aktivt ønsker å unngå, er saker som handler om klimaendringer, miljø, og krigen i Ukraina.

Les også: – Utlendingene har en helt annen kalkulator enn oss

Internett, inkludert sosiale medier, er stedet hvor flest leser nyheter (86 prosent). Nyheter på TV er blitt mindre populært de siste årene, og er ned til 55 prosent i 2023 fra 72 prosent i 2016. Papiraviser er også ned betraktelig, fra 41 prosent i 2016 til 20 prosent i 2023.

Nyheterkonsum på det sosiale mediet TikTok har brått blitt populært hos unge nordmenn. En fjerdedel av nordmenn under 24 år sier de får nyheter fra TikTok. Den totale økningen av nyhetskonsum på TikTok er doblet siden i fjor, og er opp til 6 prosent i 2023 fra 3 prosent i fjor.

Samtidig kommer det frem at de som bruker Tiktok, Snapchat og Instagram ofte har høyere tillit til influencere og kjendiser enn til journalister når det gjelder nyheter.

Norske mediehus har i det siste rampet opp den professjonelle satsingen på podcaster som formidlingsmetode for nyheter og aktuelt. Andelen som har lyttet til podcast den siste måneden er på 39 prosent.

Rapporten trekker også frem at Norge er det landet i verden som kommer best ut på pressefrihetsindeksen.

Du kan trykke her for å lese rapporten i sin helhet: Reuters Institute Digital News Report 2023. Rapporten er utviklet ved Universitetet i Oxford og støttet av Fritt Ord.

mest lest