Mandag denne uken sendte Norgesdemokratene ut en pressemelding om at partileder Geir Ugland Jacobsen sammen med AfDs representant, Lena Kotré fredag kl 13 ville dra på «befaring» på Grønland. Nå reagerer Oslos ordfører Anne Lindboe sterkt.
– Det gjør vondt når krefter utenfra kommer hit for å spre rasisme, hat og polarisering. For det er det det dreier seg om når Alternativ for Tyskland (AfD) inviteres hit på «inspeksjon» av Norgesdemokratene. Vi løser ikke utfordringer ved å sette folk opp mot hverandre, men ved å bygge tillit, fellesskap og dialog, skriver Lindboe på Facebook.
«Formålet med besøket er å se og dokumentere den pågående demografiske transformasjonen i hovedstaden, samt å diskutere hvilke kulturelle og sosiale konsekvenser denne utviklingen har,» het det i pressemeldingen fra ND. Ugland Jacobsen fortalte iNyheter at initiativet til befaringen kom fra AfD.
– AfDs representanter ønsker en omvisning i Oslo, inkludert besøk i et område som etter NDs vurdering er sterkt preget av Norges liberale immigrasjonspraksis og manglende integrering, sa partilederen.
Ugland Jacobsen understreket at de «søker kunnskap, og har ikke tenkt å provosere.»
Men provosert har de allerede gjort.
Det er varslet motdemonstrasjon, der blant annet Blitz-miljøet har engasjert seg.
Og Høyres Oslo-ordfører er heller ikke glad.
«På Grønland, midt i hjertet av Oslo, møter du lyden av fotball på løkka, lukten av nybakt brød fra bakeriet på hjørnet og mennesker på vei til jobb eller skole. Her finnes frivillige som bruker fritiden sin på å hjelpe andre, butikker med varer du ikke finner noe annet sted, og restauranter som byr på smaker fra alle kontinenter. Det er nettopp denne blandingen som gjør Oslo til verdens beste by – en by med et stort hjerte, der alle er velkommen, uansett hvem du er eller hvor du kommer fra,» skriver hun som innledning på Facebook.
– Jeg har selv bodd på Grønland i fem år og stortrivdes. Det er et nabolag jeg er stolt av, og jeg inviterer gjerne til en byvandring for å vise frem det ekte hjertet av Oslo, avslutter Lindboe.
Organistatorisk nestleder i Norgesdemokratene, Tom Stian Øhman, er ikke imponert av Lindboes utspill.
– Oslo står midt i en alvorlig kriminalitetskrise med barneran, gjengvold og utrygghet i gatene, og innvandrere er kraftig overrepresentert i statistikken. At ordfører Lindboe velger å bruke sin tid på å angripe oss som peker på problemene, i stedet for å ta dem på alvor, viser hvor langt unna virkeligheten byens ledelse er kommet, sier han til iNyheter.
Øhman fortsetter:
– Vårt besøk på Grønland handler om å se problemene på nært hold og snakke om løsninger, ikke om å spre hat. Hatet ligger i kriminaliteten som rammer vanlige folk hver eneste dag, og den svikten politikerne viser når de nekter å handle.
I Klassekampen er besøket også omtalt. Der skriver de at representanter for Islamic Cultural Center (ICC) vil invitere Norgesdeomokratene og AfD inn på te.
– Jeg tenker ofte på hvor mange med minoritetsbakgrunn eller muslimsk bakgrunn som de fra Norgesdemokratene faktisk har møtt. Dørene til vår moské er alltid åpne, og vi inviterer gjerne inn til en kopp te dersom de ønsker å møte oss, sier Arshad Jamil, styremedlem i ICC og Muslimsk Dialognettverk.
Norgesdemokratenes Geir Ugland Jacobsen «aksepterer invitasjonen fra Islamic Cultural Center», skriver avisen
– Jeg har ikke noe imot det. Jeg søker kunnskap, ikke konfrontasjon. Ingenting er bedre, om det er stille og rolig og ikke virker truende, sier Jacobsen, og legger til:
– Men for meg blir det viktig å få fram at manglende integreringsvilje er og blir en belastning for oss.
