Artikkelen er basert på en pressemelding fra Forbrukerrådet.
Det er betydelige variasjoner i hva strømsalgselskaper tar betalt for å fakturere strøm til kundene.
Ifølge Forbrukerrådet varierer påslagene fra 0 til 26 øre per kilowattime, noe som kan føre til en årlig prisdifferanse på over 4 000 kroner for et gjennomsnittlig forbruk på 16 000 kWh.
– Selskapene spiller opplagt på forbrukernes manglende innsikt, eller de lurer kundene inn i avtaler de ikke forstår. Strøm er strøm, og de færreste ønsker å betale mer enn de må, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet. Hun påpeker at det er absurd at det eksisterer så store prisforskjeller for å selge det samme produktet.
Blyverket kritiserer også flere selskaper for å tilby unødvendige tilleggstjenester, som «strømforsikring» og «grønn strøm», som kan forvirre kundene ytterligere.
Forbrukerrådet oppfordrer alle strømkunder til å undersøke forskjellene mellom strømavtalene.
– Vår klare anbefaling er å sjekke avtalen du har via Forbrukerrådets sammenligningstjeneste. Her finner du en oversikt over alle strømavtalene i markedet. Navnet på avtalen din står på fakturaen eller på «Min side» hos strømsalgselskapet. Byttet kan enkelt gjøres med få tastetrykk og ordnes av ditt nye selskap, avslutter Blyverket.