Forbrukerrådet mener flere strømselskaper «lurer» kundene: – Det er absurd

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 15. januar 2024 | 08:58

Artikkelen er basert på en pressemelding fra Forbrukerrådet.

Det er betydelige variasjoner i hva strømsalgselskaper tar betalt for å fakturere strøm til kundene.

Ifølge Forbrukerrådet varierer påslagene fra 0 til 26 øre per kilowattime, noe som kan føre til en årlig prisdifferanse på over 4 000 kroner for et gjennomsnittlig forbruk på 16 000 kWh.

– Selskapene spiller opplagt på forbrukernes manglende innsikt, eller de lurer kundene inn i avtaler de ikke forstår. Strøm er strøm, og de færreste ønsker å betale mer enn de må, sier Inger Lise Blyverket, direktør i Forbrukerrådet. Hun påpeker at det er absurd at det eksisterer så store prisforskjeller for å selge det samme produktet.

Blyverket kritiserer også flere selskaper for å tilby unødvendige tilleggstjenester, som «strømforsikring» og «grønn strøm», som kan forvirre kundene ytterligere.

Forbrukerrådet oppfordrer alle strømkunder til å undersøke forskjellene mellom strømavtalene.

– Vår klare anbefaling er å sjekke avtalen du har via Forbrukerrådets sammenligningstjeneste. Her finner du en oversikt over alle strømavtalene i markedet. Navnet på avtalen din står på fakturaen eller på «Min side» hos strømsalgselskapet. Byttet kan enkelt gjøres med få tastetrykk og ordnes av ditt nye selskap, avslutter Blyverket.

mest lest