Forbrukerrådet mener flere strømselskaper «lurer» kundene: – Det er absurd

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 15. januar 2024 | 08:58

Det er store forskjeller når det kommer til hva strømsalgselskapene tar for å fakturere strøm til kundene.

Påslagene spenner fra 0 til 26 øre per kilowattime, og dette resulterer i en differanse på over 4 000 kroner årlig for et gjennomsnittlig forbruk på 16 000 kWh, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

– Selskapene spiller opplagt på forbrukernes manglende innsikt, eller lurer kundene inn i avtaler de ikke skjønner. Strøm er strøm, og de færreste ønsker å betale mer enn de må, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

– Det er absurd at det er så store prisforskjeller for å selge eksakt samme produkt. At flere selskaper også prakker på kundene sine unødvendige tilleggstjenester, slik som «strømforsikring» og «grønn strøm» hjelper heller ikke, sier hun.

Forbrukerrådet ber strømkunder undersøke forskjellene.

– Vår klare anbefaling er å sjekke avtalen du har på Forbrukerrådets sammenligningstjeneste. Her finner du oversikt over alle strømavtalene i markedet. Navnet på avtalen din finner du på fakturaen eller på «Min side» hos strømsalgselskapet. Selve byttet er gjort med få tastetrykk og ordnes av ditt nye selskap, sier Inger Lise Blyverket.

mest lest