Det å kjøpe en gammel Tesla er risikosport, mener Broom-journalist Benny Christensen.
TV 2 skriver om Tesla-eieren Marius Westby Nilsen, som var overasket over at han måtte skifte batteri på bilen, enda den bare hadde gått 100.000 kilometer.
Nilsen trodde han hadde flaks. Rett før garantitiden løp ut etter åtte år, fikk han problemer med batteriet på sin Tesla Model S.
– Jeg pustet lettet ut fordi jeg fikk byttet batteri gratis, sier Nilsen til TV 2.
Det nye batteriet han fikk, var det Tesla kaller «remanufactured», hvor man bygger et nytt batteri av gamle deler og tester det på fabrikken. Så egentlig dekker garantien et nytt brukt batteri.
Tesla-eieren håpet det nye batteriet skulle holde 100.000 kilometer, men slik ble det ikke. Etter at bilen hadde kjørt 20.000 kilometer siden forrige batteribytte, ville ikke batteriet lade mer enn til 17 kilometer.
– Jeg trodde ikke det var sant. Jeg var vantro, sier Nilsen, som først ikke var sikker på hva feilen var.
– Da de fortalte at det var batteriet, ble jeg forbanna. Det må være laber kvalitet på utført arbeid når dette batteriet går 80.000 kilometer kortere enn det forrige, sier han.
Les også: Klager på frosne, elektroniske Tesla-låser – og hva skjer hvis bilen brenner?
Nå er garantientiden utløpt, og Westby Nilsen må ut med 130.000 kroner, for et «remanufactured» batteri opplyser Tesla til han.
Marius Westby Nilsen, er overasket at en bil som koster 785.000 kroner ny, ikke holder lenger enn 120.000 kilometer før du får så store og kostbare reparasjoner.
– Man regner jo med at man kan kjøre 250.000 kilometer uten tull og tøys hvis man skifter normale slitedeler som bremseklosser, skiver, dekk, vindusviskere og den slags. Dette hadde jo aldri skjedd hvis det var en BMW eller Mercedes, mener han.
Les også: Jan Petter Sissener håner Tesla: – Plastikk er ikke fantastisk
Etter at Nilsen sendte mail til både Tesla og TV 2 hjelper deg samtidig, endret Tesla standpunkt i saken.
«Selv om Tesla mener at bilen ikke har noen mangel, feil eller andre avvik i strid med garantivilkårene, vil vi gjerne tilby å bytte HV-batteriet kostnadsfritt», skriver Tesla i en e-post.
Men Tesla nekter å gi en garanti for hvor lenge det nye batteriet vil vare.
Broom-journalist Benny Christensen er ikke nådig i sin kritikk av tidlige Tesla Model S.
– Det å kjøpe en gammel Tesla er risikosport. De tidlige bilene fra Tesla kan være noe ordentlig dritt. Det var svært ujevn kvalitet. Det er byttet mange batterier på Tesla-modeller fra 2015 og tidligere, sier bilekspert Benny Christensen i Broom.no til TV 2 og tilføyer:
– Hvem vil kjøpe en 10 år gammel Tesla? De var ikke bra for 10 år siden og er ikke bra nå, sier Christensen, som styrer bruktbilguiden hos Broom.