Ryggesløse, feige flokkdyr

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 15. juni 2023 | 19:56

Dette er en kommentar.

Jeg blir kvalm av hele skuespillet.

SAS var et av de første selskapene som forrige var ute og annonserte en boikott av Freia-produkter på deres flyvninger. Foranledningen var at Ukraina i slutten av mai hadde laget en svarteliste over selskap de mener bidrar til inntekter til den russiske statskassen, og dermed også Russlands krigskasse. På den listen sto Freia-eier Mondelez.

Dette var en liste den ukrainske regjeringen hadde laget. Mondelez var ikke på noen liste fra EU, USA eller Norge. Da SAS annonserte dette, kunne de enkelt sjekke at Mondelez etter EUs oppfatning fulgte de sanksjonsreglene som var nedsatt. Boikotten annonserte de uansett.

Etter SAS annonserte sin boikott, kastet en rekke andre selskaper og organisasjoner seg på. Ikke overraskende var Petter Stordalen raskt ute på vegne av Strawberry. Navneendringen fra Nordic Choice Hotels gjør at han trenger oppmerksomhet der han kan få det. Men også Norwegian, Widereøe, Norges Fotballforbund, Hurtigruten, Elkjøp, Classic Hotels og SJ Norge kastet seg på i moralsk panikk.

Ikke for noen av disse aktørene hadde stansen av Freia-salg noen stor betydning. De selger litt her og der, men kan selvfølgelig selge annen type snacks og sjokolade. Den av aktørene som boikottet som det nok svir mest for, er Den Norske Turistforening. For dem er Freia en sponsor og Kvikk Lunsj en viktig «tursjokolade» som sammen med melkesjokolade og andre ting er viktige for salgt på turisthyttene.

Hadde ikke Freia faktisk vært svært viktig for noen store aktører, les: matvaregigantene som har dagligvarebutikker, så hadde trolig denne boikottlisten vokst. Men når Coop, Norgesgruppen og Rema fikk summet seg og vurdert konsekvensene, fattet de selvfølgelig riktige valg. Dette var en boikott de ikke kunne være tjent med.

Når i tillegg UD inviterte til et møte der de informerte om det alle kunne visst og sjekket på forhånd: At Mondelez ikke brøt noen sanksjonsregler, snudde plutselig kalkylden i PR-avdelingene i de andre selskapene også. Nå var det ikke lenger gunstig å stå på det som hadde blitt en aparte og «ekstrem» boikottposisjon av et kjært norsk produkt. Nå var det om å gjøre å kaste seg på karusellen om å avslutte boikotten. Så nå har vi først sett Elkjøp gjøre retrett, og deretter Norwegian og Widerø. Og det kommer nok flere til, bare vent.

Det skal bli interessant hvordan dette utvikler seg. To selskaper har flagget at de fortsetter sin «ekstremposisjon». Det er SAS, som var først ute, og moralposøren Petter Stordalen.

– SAS står fast ved at vi er lojale mot den offisielle listen fra Ukrainas myndigheter, skriver pressesjef Tonje Sund i en sms til VG.

– For oss handler det om Mondelez som eier og deres rolle i Russland, noe Ukrainas liste synliggjør, ikke enkeltproduktene eller Freia som sådan, fortsetter hun.

Bærekraftsdirektør Harald Bjugstad-Holm i den Stordalen-eide hotellkjeden Strawberry står også ved deres boikott og viser til «våre verdier og vår støtte til Ukrainas rett til fred og frihet».

Å bevitne det falske spillet som foregår i norske selskaper rundt posisjonering i forhold til trender som klima, woke, Pride og nå krigen i Ukraina, er kvalmende. Det må være en belastning å jobbe med toppledelse, PR og kommunikasjon i disse selskapene og måtte være ryggesløs, sleip, kalkulerende og uærlig dagen lang.

Stakkars folk.

Setter du pris på denne artikkelen? iNyheter trenger din støtte. Tegn abonnement eller støtt oss på Vipps 763291 bank 1506.80.92768 eller PayPal

mest lest