Engangsavgiften på denne er godt over 400.000 kroner

Avatar photo
Publisert 16. oktober 2023 | 17:01

For de som elsker å kjøre bil er det få modeller som kan konkurrere med BMWs M2 som fortsatt i 2023 kommer med manuell girkasse og en bensinsekser under panseret.

Biljournalistene elsker den. Jeremy Clarkson mener den første M2en er BMWs beste M-bil noensinne. Her hjemme i Norge hyller Nettavisen den nyeste utgaven av den kompakte sportsbilen, som har 460 hestekrefter under panseret.

Men å oppfylle bildrømmen er ikke lett i dag.

På stortinget er det krefter som ønsker at det kun skal selges utslipssfrie biler allerede fra 2025. I EU diskuterer de lignende politikk, men med en sluttdato litt lengre frem i tid. Dette har ikke gått ubemerket hos BMW, som planlegger å elektrifisere sportsbilene sine.

Med andre ord: Drømmer du om å kjøre opp trollstigen, ned til Geiranger, eller fra Å til Henningsvær i en bil som brøler som en drage, så må du slå til med kjøp snarest.

Men det er ikke billig å kjøpe sportsbil i Norge. Og det blir stadig dyrere. Selv om bilprodusentene tar litt mer for å sette inn en større motor og bremser, så er det staten som gjør bildrømmen så brutal å oppfylle her til lands.

Skal du ha en ny BMW M2, er startprisen på 1,17 millioner kroner.

Men hvis du tror at disse pengene går til ingeniørene i Tyskland, så tar du grundig feil. BMW ber nemlig bare om 700.000 kroner for å bygge en BMW M2 og levere den til deg.

Samtidig stikker staten av med godt over 400.000 kroner i engangsavgift for å registrere bilen i Norge.

Les også: – Ikke nødvendig med fartsgrenser

I tillegg skal de melke bilen din med løpende avgifter som Co2-avgift, veibruksavgift, bompenger, trafikkforsikringsavgift. Når du er på verksted med bilen vil du også legge merke til den smålige smøreoljeavgiften på 2,45 kroner literen.

Tidligere denne måneden skrudde regjeringen opp drivstoffavgiftene. Det til tross for at bensin- og dieselprisene er skyhøye, og svenskene nå har skrudd ned avgiftene sine på drivstoff.

Dersom politikerne ikke får på plass et fullskala forbud mot bensin- og dieselbiler om noen år, så kan man i alle fall vente seg at avgiftene for å kjøpe og kjøre slike biler vil gå ytterligere opp i årene som kommer.

Skal bildrømmen gå i oppfyllelse, er det nå eller aldri.

mest lest