Syv turer til verksted på tre uker med ny Tesla

Avatar photo
Publisert 16. oktober 2023 | 18:51

Lars Petter Rekkedal har fått nok. Nå vil han heve kjøpet og skaffe seg en ny bil.

Læreren fra Bodø bestilte en Tesla Model Y for litt over en måned siden, men den har ikke levd opp til forventingene.

Rekkedal har opplevd flere problemer med bilen som ikke har latt seg ordne.

– Når man åpner passasjerdøra går samtidig vinduet på samme side helt ned. Knappen for å få opp vinduet funker heller ikke som den skal. Det tar noen minutter å få vinduet opp igjen, sier Rekkedal til NRK.

Siden elbilen kom har den vært på verksted rundt syv ganger på tre uker. Nesten annenhver dag.

– Dette tar ganske mye tid, og ikke minst mye irritasjon, sier han til statskanalen.

Når rekkedal har hentet bilen på verksted etter de har forsøkt å reparere den, opplever han de samme problemene som tidligere.

– Jeg kjenner blodtrykket stiger hver gang det blir ny feil, nye problemer og en ny utsettelse, sier han.

Nå har han hevet kjøpet, men vil gi Tesla en ny sjanse.

– Min neste bil blir også en Tesla. Jeg gir de én sjanse til, ettersom alle jeg kjenner som har Tesla er strålende fornøyde, sier han til NRK.

Mange har problemer

Rekkedal er ikke den eneste som opplever vedvarende problemer med en ny elbil, skal vi tro generalsekretær i Kongelige norske automobilforbund (KNA), Børre Skiaker.

I 2019 publiserte de en artikkel der de omtalte at mange elbileiere opplever feil på de nye bilene sine. Og det har ikke endret seg med årene.

– Elbiler har ikke flere feil enn for fossilbiler, men vi ser at problemene med elbiler ofte er mer komplekse og vanskelige å fikse, sier Skiaker til NRK.

Han legger til at hovedopplevelsen er at det er sammensatte feil, som kan være vanskeligere å forklare, og dermed vanskeligere å fikse.

Skiaker tror noe av utfordringen er en kulturforskjell hos selskapene som utvikler elbiler.

– Det kan virke som at ingeniørene som jobbet på de mer mekaniske kjøretøyene ofte gjorde en bedre jobb med testing før de slapp bilene ut på markedet. Dem som driver med elektronikk og digitale ting virker mer tilbøyelige for å slippe versjoner de mener er gode nok for markedet uten nok testing, sier Skiaker.

Han tror kundene som kjøper elbil blir i mye større grad testkaniner.

Barnesykdommer

Thomas Iversen i Forbrukerrådet sier dette ikke er første gang nye elbiler har problemer.

– Nye elbiler har hatt en del barnesykdommer, og slike oppstår de første årene etter kjøp, sier Iversen.

Han forklarer at selger i utgangspunktet både har rett og plikt til å reparere.

Dersom feilen ikke kan rettes, at det tar for lang tid å rette, eller at samme feilen dukker opp for tredje gang, vil forbrukeren ha rett til å heve kjøpet.

Loven har en konkret frist som sier når bilen skal være reparert, men reparasjonen må skje innen rimelig tid.

– Hva som er rimelig tid kan variere. Tre uker er litt kort tid til å kunne heve kjøpet, og man må kunne forvente at det å skaffe deler kan ta litt tid. Når det nærmer seg to måneder uten at forbrukeren har fått bilen igjen, kan det fort bli snakk om å heve kjøpet, sier Iversen.

mest lest