Politimann skaper hodebry etter utsagn: – Unge gutter fra arabisk miljø er overrepresenterte på flere uheldige statistikker

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 17. juli 2025 | 12:15

Overbetjent Vidar Duvholt, som i en årrekke har vært politikontakt og forebygger i Larvik, holdt tidligere i juni en orientering for hovedutvalget for oppvekst og kvalifisering.

– Unge gutter fra arabisk miljø er overrepresenterte på flere uheldige statistikker. Og det må vi tørre å snakke om, sa Duvholt i møtet.

Han knyttet ifølge Østlandsposten uttalelsen til tre konkrete problemområder: rekruttering av sårbare unge til kriminalitet, lagring og bæring av kniver og våpen, samt det han omtalte som en utfordring med unge gutter fra Larvik som oppsøker miljøer i Sandefjord og Tønsberg.

Duvholt påpekte at de kriminelle nettverkene i nabobyene er større, og at dette kan ha innvirkning på ungdomsmiljøet i Larvik.

Overbetjenten er nå i ferie og går deretter av med pensjon. Han ønsker ikke å utdype uttalelsene sine ytterligere, men viser til det han sa i møtet med hovedutvalget, skriver ØP som har vært i kontakt med ham.

Skjermbilde ØP.

Larvik kommunes avdelingsleder for migrasjon og kultur, Jannicke Lille, sa imidlertid noe annet til ØP nylig.

– Dette har ikke noe med innvandring å gjøre – det er et generelt ungdomsproblem, sa hun om vold og rusbruk blant ungdom.

Larviks ordfører Birgitte Gulla Løken (H) og varaordfører Gina Johnsen (Frp) reagerer nå.

De skriver i et litt sarkastisk brev til kommunedirektør Marit Kobro at «Det er fint dersom administrasjon kan dokumentere hvem disse ungdommene er, og at de ikke er innvandrere. I henhold til tall fra SSB, skiller Larvik seg i så fall markant fra resten av landet, hvor unge mannlige innvandrere er overrepresentert på nesten det dobbelte av raten for øvrig befolkning.»

Også Drammen FrPs Jon Helgheim har fått med seg saken.

I et Facebook-innlegg stiller Helgheim spørsmål ved om kommunen forsøker å skjule realitetene rundt ungdomskriminalitet knyttet til innvandring.

– Har Larvik en helt unik utvikling på ungdomskriminalitet som skiller seg fra alle andre steder i hele landet? spør Helgheim.

Bakgrunnen for kritikken er at Lille ifølge Helgheim har uttalt at ungdomskriminalitet ikke har noe med innvandring å gjøre, men er et generelt ungdomsproblem.

– Ellers i landet synker nemlig kriminaliteten blant norsk ungdom uten innvandrerbakgrunn. Norske ungdommer blir med andre ord stadig mindre kriminelle, mens økningen blant ungdom med innvandrerbakgrunn er så voldsom at denne minoriteten trekker opp hele statistikken, skriver Helgheim.

Han hevder at all økning i ungdomskriminalitet skjer blant ungdom med innvandrerbakgrunn, og stiller seg undrende til at dette ifølge kommunen ikke gjelder Larvik.

– Hvorfor? Hva er det som gjør at norske ungdommer uten innvandrerbakgrunn er så mye mer kriminelle i Larvik enn landet for øvrig?

Helgheim stiller også spørsmål ved datagrunnlaget til kommunens avdelingsleder:

– Hvilken tall er det avdelingslederen i kommunen baserer dette på, når til og med politiet sier at de har et spesielt problem med arabiske ungdommer?

– Kan det være at avdelingslederen lyver? spør han, og legger til:
– Det er i så fall veldig alvorlig.

Helgheim avslutter med å gi ros til lokale politikere som har tatt tak i saken:

– Veldig bra at ordfører og varaordfører fra Høyre og FrP tar tak i dette i alle fall.

iNyheter trenger din støtte. Tegn abonnement eller støtt oss på Vipps 763291 bank 1506.80.92768 eller PayPal

mest lest