Bøhler med kraftsalve: – Hvorfor lar vi menneskesmuglerne styre innvandringen?

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 18. februar 2026 | 08:01

Tidligere stortingsrepresentant Jan Bøhler retter knallhard kritikk mot myndighetene i et Facebook-innlegg tirsdag.

– For tida kommer det mange viktige forslag om hvordan vi kan kutte innvandringen. Men det forundrer meg at vi ikke har mer fokus på å stoppe menneskesmuglerne, skriver han.

Bøhler mener smuglernettverkene i praksis «styrer mye av flyktningstrømmen» og har «ganske fritt spillerom». Han stiller også spørsmål ved om den beskjedne innsatsen kan skyldes at noen ser på smuglerne som hjelpere for mennesker i nød.

Få dommer på 20 år

Bakgrunnen for utspillet er en fersk dom i Oslo tingrett, der en mann nylig ble dømt for å ha smuglet sju personer til Norge.

– Jeg sperret øynene opp, fordi det var svært lenge siden jeg hadde sett at noen var dømt for dette, skriver Bøhler.

Han opplyser at han kun fant to lignende dommer de siste 20 årene: én fra 2007 der en russisk mann fikk fem og et halvt års fengsel for å ha smuglet rundt 100 personer, og én fra 2018 der en mann med syrisk bakgrunn ble dømt til to og et halvt års fengsel for å ha smuglet 20 personer.

Bøhler peker også på at menneskesmugling ikke har en egen kategori i straffesaksregisteret, og mener det sier noe om manglende prioritering. Han viser til politiets trusselvurdering fra 2024, der det advares om økning i menneskesmugling til Norge.

– Mafiaorganisasjoner tjener stort

Ifølge Bøhler er det kriminelle nettverk som trekker i trådene.

– De opererer sjelden som enkeltpersoner. Det er ofte mafiaorganisasjoner som står bak, skriver han, og viser til nettverk som strekker seg fra afrikanske, arabiske og asiatiske land til Europa og Norge.

Han viser til at prisen for å bli smuglet til Norge, ifølge politiets vurdering, varierer fra 50.000 til 250.000 kroner per person.

– Det blir de flyktningene som er i stand til å framskaffe slike beløp, som kan reise. Ikke de som er i størst nød, skriver Bøhler.

Han hevder også at mange som oppholder seg ulovlig i Norge lever i skyggen av samfunnet, jobber svart og i enkelte tilfeller presses inn i kriminalitet for å betale gjeld til smuglerne.

Krever «klar marsjordre»

Bøhler mener løsningen er å ramme nettverkene hardere – både gjennom internasjonalt samarbeid via Europol og Interpol, og ved å slå ned på de siste leddene i Norge.

Han viser til at menneskesmugling er straffbart etter utlendingsloven, med en strafferamme på inntil seks års fengsel ved grov organisert virksomhet.

– Men loven må brukes. Det er på tide at politiet, tollvesenet og utlendingsmyndighetene setter inn en langt sterkere innsats. De kan hvis de virkelig vil, og får en klar marsjordre, skriver han.

Ifølge Bøhler vil en målrettet kamp mot menneskesmuglerne bety mer enn «mye politisk ønsketenkning» i innvandringsdebatten.

mest lest