Rapport advarte mot rask elektrifisering – Ruter doblet antallet elbusser likevel

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 19. januar 2024 | 13:58

«For store endringer kan raskt skape forstyrrelser», bemerket konsulentene som Ruter hadde engasjert. Likevel besluttet det kommunale selskapet å anskaffe flere hundre elektriske busser. I vinter er kaoset et faktum.

Busser har stått i det som har vært en kald og snørik vinter i Oslo. Godt over 8000 bussavganger i Oslo innstilt så langt, omlag fire prosent av alle avganger. Årsakene er føere, men lavere rekkevidde i kulda enn forutsatt og ladeproblemer på elbussene har bidratt til problemene.

Passasjerene er forbannet, mens Ruter, som driver kollektivtrafikken, har pekt på leverandørene som ansvarlig. Men de ble advart av konsulenter mot å helelektrifisere i dette tempoet, avslørse i en rapport som Teknisk Ukeblad har fått tilgang til.

Roland Berger Strategy Consultants utførte en risikovurdering på oppdrag for og i samarbeid med Ruter.

Konsulentene rådet Ruter til å introdusere ny elteknologi gradvis, slik at risikoen forbundet med et brått skifte skulle reduseres.

Fram til slutten av 2022 hadde Ruter introdusert totalt 185 elektriske busser i Oslo. I april 2023 ble det innført 183 nye elbusser, samtidig som 52 elbusser fra 2019 gikk ut av trafikken. Deretter, i desember, ble ytterligere 76 elbusser satt i drift, samtidig som 24 av 2019-modellene ble tatt ut av tjeneste.

Dette førte til at antallet elektriske busser i Oslo økte fra 185 ved utgangen av 2022 til 368 ved utgangen av 2023 – en økning på omtrent 100 prosent, skriver Teknisk Ukeblad.

Basert på Ruters oversikt over antall bybusser i rute i 2024, steg andelen elektrifiserte busser fra litt under 50 prosent ved slutten av 2022 til hele 90 prosent ved slutten av 2023. Opprinnelig var planen å sette 76 flere elbusser i trafikk i desember 2023, noe som ville gjort Ruters bussflåte i Oslo fullstendig elektrisk, med kun to små unntak. Disse bussene ble imidlertid forsinket fra fabrikken og forventes nå å være i tjeneste mot sommeren.

Dermed rullet Ruter årets vinter i møte med en fersk elektrifisert busspark.

Teknisk Ukeblad har stil en rekke spørsmål til Ruter om rapporten og hvorfor den ikke ble tatt hensyn til. Ruter har ikke ønsket å svare på spørsmålene.

I kontraktene Ruter har med leverandørene er det ingen spesifikke krav angående rekkevidde eller ladekapasitet om vinteren. I kontraktene er det nevnt at operatørene skal ta hensyn til energiforbruk, men det er ikke spesifisert hvordan dette skal håndteres ved ulike temperaturer og årstider.

Ruter har tidligere overfor Aftenposten hevdet at leverandørene ikke har levert det de har lovet etter anbud.

Men analysen fra Teknisk Ukeblad stiller dette i tvil.

– Inneholder kontraktene med operatørene deres gode og klare nok krav til ytelse i kaldt vintervær, gitt problemene så langt i år? spør TU.

Det svarer ikke kommunikasjonssjef Cathrine Myhren-Haugen på. 

– Vil dere endre fremtidige kontrakter for å ta mer hensyn til ytelse på vinterstid, gitt problemene dere har opplevd i år? 

Myhren-Haugen sier til TU at hun ikke har kapasitet til å svare ut dette spørsmålet heller.

mest lest