Kulturdepartementet vil ha 139 høringssvar inn i skriveprogrammet Word slik at de blir søkbare, og få 157 anbefalinger inn i et regneark. For dette er de villig til å betale opp til 400.000 kroner.
Anbudet ble omtalt av både iNyheter og Nettavisen tidligere denne måned. Saken vakte sterke reaksjoner, og Høyre-politiker Turid Kristensen uttalte den gang at hun mener det er oppsiktsvekkende at departementet vil bruke hundretusener på en så enkel oppgave.
Fristen for oppdraget vakte også reaksjoner. Kulturdepartementet skrev nemlig at de ville ha arbeidet ferdig innen 17. desember, som betyr at det vil gå fire måneder før de får tak i det dyrebare Word-dokumentet.
Oppdraget har fått Jan-Petter Abelsen og hans kollegaer i rådgivnings- og revisjonsselskapet BDO Consulting til å undre seg over hvor lang tid det ville ta å gjennomføre jobben.
Til Nettavisen sier Abelsen at BDO har greid å løse oppgaven på bare 14 timer.
– En del av tiden gikk på å mate PDF-en inn i en kunstig intelligens. Deretter var det noe arbeid rundt formatering, kapitteloversikten og avsnittene, forklarer Abelsen til avisen.
Han mistenker at det å lage utlysningen kan ha tatt lengre tid enn å bare gjøre selve oppgaven.
Abelsen påpeker at det tar tid å utforme og kvalitetssikre et anbud, behandle tilbudene som kommer inn, og velge en vinner og vurdere eventuelle klager.
Etter at Nettavisen presenterte Abelsens kommentarer for Kulturdepartementet, var det bestemt at hele oppdraget skal skrotes.
– Vi ser at vurderingene som lå til grunn for prisestimatet, ikke var gode nok og at denne oppgaven bør løses på en mer hensiktsmessig måte. Vi har derfor besluttet oss for å trekke utlysningen, skriver ekspedisjonssjef i avdeling for likestilling, diskriminering og internasjonale saker, Elisabeth Lier Haugseth, i en e-post til Nettavisen.