1 av 4 jenter mellom 12-15 år klarer seg ikke uten Snapchat

Avatar photo
Benjamin Bringsås
Journalist
Publisert 24. september 2022 | 14:31

Snapchat er det mest brukte sosiale mediet blant unge, etterfulgt av Instagram.

Barn og Ungdomsundersøkelsen fra analysebyrået Ipsos er del av en årlig målgruppestudie av barn- og ungdom mellom 8 år og 19 år, og er gjennomført siden 2000. Rapporten gir blant annet et innblikk i sosiale medievaner, herunder strømmetjenester, podkast, influensere, bloggere, gamere og hvordan ungdom blir påvirket av disse.

Ipsos har spurt de mellom 8 år til 19 år om deres bruk av sosiale medier. Tallene viser at 26 % av jenter mellom 12 og 15 år ikke klarer seg uten Snapchat i løpet av en dag. Tallet blant gutter i samme alder er på 19 % .

Ipsos’ SoMe-tracker, som er en månedlig undersøkelse om nordmenns sosiale medievaner, viser at Snapchat er i 2022 den mest brukte sosiale medieplattformen i målgruppen 12-15 år og blant de mellom 18 og 29 år, etterfulgt av Instagram.

Men den er ikke bare populær blant de yngre. Snapchat tar stadig inn på Facebooks posisjon blant befolkningen over 18 år når det gjelder daglig bruk. 52 % over 18 år bruker Snapchat daglig, mens 69 % bruker Facebook daglig.

Les også: Russisk militærtopp sparket

Facebook troner dermed plasseringen over mest brukte sosiale medier. Snapchat havner på andreplass med 52 %, Instagram med 45 % og Youtube sikrer pallplass med 30 % av befolkningen daglig.

Tiktok, om enn med en god vekst på 6 prosentpoeng fra 2021, er ennå det minst brukte sosiale mediet blant de store aktørene, med sine 18 % av befolkningen daglig. Plattformen har imidlertid vokst seg til å nå godt over 1 million registrert voksne brukere i Norge. 28 % nordmenn over 18 år sier de har profil på plattformen.

80 % av befolkningen sier at de bruker sosiale medier hver dag. 91 % bruker sosiale medier minst ukentlig og knappe 4 % sier at de aldri bruker sosiale medier.

EU trenger oss – ikke motsatt

mest lest