Den ungarske statsministeren mener Ungarn nå bør forberede seg på en forlenget krig i nabolandet Ukraina.
– Vi kan nå trygt si at et resultat av sanksjonene så har europeere blitt fattigere, mens Russland ikke har gjort noe knefall, sa Viktor Orban fra talerstolen i det ungarske parlamentet i Budapest mandag, ifølge nyhetsbyrået Reuters.
– Dette våpenet har slått feil. Med noen av disse sanksjonene har Europa skutt seg selv i foten, sa Orban.
Han fortsatte med å hentyde at dette kan være en av grunnene til at regjeringer rundt om i Europa nå ikke blir gjenvalgt, skriver ABC nyheter.
Les også: Flere russere krysser nå grensen til Norge
Orban har tidligere tatt til orde for at sanksjonene mot Russland må fjernes innen årsskiftet.
– Vi venter på et svar. Hele Europa venter på et svar fra Brussel på hvor lenge vi skal fortsette med dette, sa Orban og påpekte at det også var på tide å snakke med USA om hva man skulle gjøre med sanksjonene mot Russland.
Han tok også igjen til orde for en folkeavstemning i landet om sanksjonene.
– Disse sanksjonene ble ikke demokratisk vedtatt, men ble vedtatt av EU-byråkratene i Brussel og europeiske eliter, sa Orban mandag.
– Selv om europeiske borgere betaler prisen for sanksjonene, har de ikke blitt spurt, sa han videre.
Ungarns statsminister er kjent for å stå på god fot med Russlands president Vladimir Putin, men han har likevel støttet EU-sanksjonene mot Russland. Samtidig har han forhandlet fram et unntak slik at Ungarn fortsatt kan importere olje fra Russland.
Hvis det verste skulle skje: Hvem kan se sine barn i øynene og si at det var verdt det ?
