Totalt 174 mennesker skal ha mistet livet under opptøyene på en fotballkamp i Indonesia.
Det utspilte seg dramatiske scener etter en fotballkamp i Indonesia lørdag, skriver Times in Indonesia. Tusenvis av supportere skal ha stormet banen etter oppgjøret mellom Arema FC og Persebaya Surabaya, skriver Antara News.
– Vi fordømmer opprøret, men vi kan ikke slå fast noe ennå. Vi venter på den offisielle rapporten fra politiet og de som hadde ansvaret på stadion. Vi venter på å få bekreftet om det er noen døde eller ei, sier Yunus Nusi, generalsekretær i det indonesiske fotballforbundet.
Søndag morgen norsk tid melder Reuters at dødstallet er oppjustert til 174, ifølge viseguvernøren Emil Dardak på Øst-Java.
Ifølge politiet brøt panikken ut da fansen forsøkte å flykte fra opptøyene, skriver Reuters.
Blant de døde er et to år gammelt barn, omkring 30 tenåringer og en rekke personer i 20- og 30-årene, samt noen over 40 år, viser listene, ifølge VG.
pembunuhan massal 🥀😭 pic.twitter.com/HIXUONOmwq
— Raka Aditya Hernando (@rkdtyh) October 1, 2022
Ligapresident Akhmad Hadian, i den indonesiske ligaen beklager og kondolerer i en utalelse på ligaens hjemmeside.
«Etter kampen ble det masseoppstyr. Flere inne på stadion ble alvorlig skadet. Det er også informert om dødsfall, antallet er fortsatt ikke bekreftet», skriver de.
«Vi beklager hendelsen på det sterkeste. Vi sender våre kondolanser, og forhåpentligvis vil dette være en verdifull lærdom for oss alle, sa president for PT LIB, Akhmad Hadian Lukita, tidlig søndag morgen»
