Klaget på kelner – ble hengt ut på sosiale medier som rasist

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 21. oktober 2022 | 12:06

Gjesten sendte e-post og klaget blant annet på at kelneren var direkte og brukte «litt merkelig språk».

Det var etter et restaurant besøk ved Bårdshaug Herregård i Trondheim, gjesten reagerte på språkbruken hos de som serverte. Gjesten skrev i ettertid e-post til hotelldirektør Magnus Müller Lysholm om at maten og drikken var en glede, men at noen av kelnerne tiltalte hverandre med som «bro/bror», skriver NRK.

Hotelldirektøren sier de med stolthet kaller hverandre habib, bror, kollega og venn.

Gjesten reagerte blant annet på hvordan kelneren hadde tiltalt gjestene, og skriver at han «forstår at han er utenlandsk, men han var ikke så tilbakeholden og «mild» som en forventer at en servitør skal være.»

Denne tilbakemeldinga falt ikke i god jord hos hotelldirektør Lysholm. Han har har delt tilbakemeldingen og svaret de fikk på Facebook. Der står det blant annet:

«Takk for din tilbakemelding på mat og drikke (…). Det jeg derimot ikke ønsker å takke for, men heller beklage, er deres tilbakemelding til vår kollega»

– Vi kjenner på et ansvar og at dette må adresseres. Da er det noe med å løfte fram at disse holdningene, ytringene og verdiene på ingen måte er akseptabel, sier Lysholm.

Hotelldirektøren sier  en av grunnene til at de ønsket å legge ut e-postene offentlig var for å vise at de på Bårdshaug Herregård står samla.

Det er kommet mange kommentarer under Facebook posten:

– Så du anser at ansatte med innvandrerbakgrunn har mindre evne til å oppføre seg profesjonelt..? Det virker da en smule rasistisk.

– Fantastisk at dere står opp for deres ansatte på denne måten. Helt innafor med en direkte tilbakemelding til en sånn type oppførsel blant gjester. Dette står det respekt av

Kjøpte pumpehagle for å beskytte Erna

mest lest