Bank har hyret inn psykolog

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 2. november 2022 | 01:14

Rådgiverne i banken får opplæring av psykologer for å håndtere kunder med gjeld.

Tall viser at 5,7 prosent av voksne nordmenn vurderer sin egen økonomi til å «være på randen av tålegrensen», ifølge en analyse InFact har utført på vegne av refinansieringsbanken Bank2.

Nå har rådgiverne i Banken fått opplæring i psykisk helse av psykologer for å styrke kunderådgivernes kompetanse rundt mental helse i banken, ifølge Finans Watch

Det gjør Bank2 for å bedre kunne kommunisere med kunder som er i en tøff situasjon. I tillegg får rådgiverne opplæring i hvordan de skal kommunisere med kunder som kan ha psykiske plager.

– Motivasjonen var at vi henvender oss åpent til en sårbar gruppe. Alle i bankbransjen opererer under prinsippet «kjenn din kunde» og det er egentlig utgangspunktet. Tiden var moden for å ta ansvaret et steg videre, sier Diana Peters som er markedssjef i Bank2.

Les også: Økning i kredittkortgjeld som ikke blir betalt ved forfall: – Det er bekymringsfullt

Med på arbeidet har blant annet psykolog Arne Holte vært. Han sier det er tilfeller der personer med psykiske lidelser får økonomiske problmener, og på den andre siden kan økonomiske utfordringer gi psykiske plager.

Holte påpeker det er en sammenheng mellom uhåndterlig gjeld og psykisk uhelse.

– Det vi vet i løpet av de siste 15 årene er at finansarenaen er en arena hvor denne type lidelse oppstår, men også hvor vi kan forebygge, sier Holte.

Han mener at bankene har et etisk ansvar overfor kundene sine.

Varsler massiv økning i gjeldsproblemer også blant høytlønte: – Dette har ikke skjedd før

mest lest