I det minste hvis vi skal tro utebransjen selv.
– Det har vært veldig bra. Siden vi åpnet etter pandemien har vi hatt veldig, veldig lange køer, sier sjefen for utelivsgiganten Noho-Norway, Karl-Henning Svendsen.
Han eier flere steder sentralt i Oslo. Omsetningen deres har vært høyere enn 2019-nivået hver måned siden gjenåpningen, skriver TV 2.
På barer og utesteder har transaksjonsbeløpet økt med 6 prosent på landsbasis, og nesten 20 prosent i hovedstaden. Det er sammenlignet med samme periode i 2019, som de to årene med koronanedstengninger.
– Selv om alt har blitt dyrere og nordmenn flest frykter en tøff vinter, prioriterer vi utelivet. Ingen vil tilbake til nedstengning og isolasjon igjen, sier leder for BankAxept, Kjetil Bøe.
– Da sparer vi heller på andre ting; handler billigere og dropper dyrere varer som elektronikk, møbler og reiser, legger han til.
Samtidig ser de en nedgang i antall transaksjoner.
Gjennomsnittsbeløpet i baren per «runde» går også opp og er rundt 50 kroner høyere i 2022 enn 2019.
Noe av økningen kan skyldes prisvekst på alkoholholdige varer. Men Bøe presiserer at den ikke er like høy som på for eksempel matvarer.