Flere selskaper dropper Freia-boikott

Avatar photo
Publisert 15. juni 2023 | 14:34

Etter noen turbulent dager for sjokoladevaremerket Freia, ser det ut til at flere selskaper vil selge produktene deres likevel.

For en uke siden bestemte flyselskapet SAS å følge Ukrainas svarteliste og fjerner alle produkter fra matvaregiganten Mondelez, som blant annet eier Freia.

Årsaken til at Mondelez ble svartelistet er at de har fabrikker i Russland. Den svenske avdelingen hos Mondelez understrekte derimot i mai at produkter som selges i Norden, ikke produseres i Russland.

Fort dannet det seg en flokk som ville distansere seg fra sjokoladeprodusenten. Disse selskapene ville boikotte Freia:

  • Norwegian
  • Widerøe
  • Elkjøp
  • Den Norske Turistforeningen (DNT)
  • SAS
  • SJ Norge
  • Classic Norway Hotels
  • Strawberry

Nå har Norwegian, Widerøe og Elkjøp bestemt seg for å snu, og ta Freia inn i varmen igjen.

Kommunikasjonsrådgiver Silje Glorvigen i Norwegian sier til E24 at de opplever at saken har utviklet seg de siste dagene. Flere aviser har nemlig delt kommentarer som hevder en boikott mot Freia ikke vil påvirke Russland, og at det bare vil være en trussel for norske arbeidsplasser.

– Vi er et norsk flyselskap og har kommet frem til vi skal forholde oss til norske myndigheters sanksjoner, sier Glorvigen.

Kommunikasjonsrådgiver i Widerøe Lina Carlsen sier at de har snudd som følge av regjeringsen møte i går, hvor Utenriksdepartmentet (UD) slo fast at bedriftene måtte ta stilling til boikotten på egenhånd.

Elkjøp har også kommentert sin avgjørelse.

– Vi har fra første dag bedt om råd og veiledning fra myndighetene, og vi opplever at dagens svar fra regjeringen er et signal om at det korrekte er å følge EUs sanksjonsliste og kun denne, sier Linda Frid Andresen, administrerende direktør i Elkjøp Norge, i en pressemelding.

Da UD hadde møte om saken i går morges, ble det klart at myndighetene ikke ville ta stilling til boikott på vegne av bedrifter og forbrukere.

NHH-professor Frode Steen sier til VG at han stusser over Elkjøps Freia-boikott, ettersom de fortsetter å selger elektriske tannbørster og elektronikk som er like svartelistet. Steen tror enkelte har vært litt for raske på avtrekkeren.

Vil fortsette boikotten

SAS derimot har bestemt seg for å fortsette boikotten. Det bekrefter pressesjef Tonje Sund til VG.

– SAS står fast ved at vi er lojale mot den offisielle listen fra Ukrainas myndigheter. For oss handler det om Mondelez som eier og deres rolle i Russland, noe Ukrainas liste synliggjør, ikke enkeltproduktene eller Freia som sådan, skriver Sund i en SMS til VG.

Bærekraftsdirektør Harald Bjugstad-Holm i hotellkjeden Strawberry står også ved deres boikott og viser til «våre verdier og vår støtte til Ukrainas rett til fred og frihet».

– Det er klart at en boikott kan kun lykkes med å få til en endring om den støttes av mange. Vi ser at i Sverige er signalene annerledes enn i Norge, men opplever at også mange her i landet er enige i grunnlaget for boikotten, skriver Bjugstad-Holm i en SMS.

Les også: Carl Ivar Hagen om kronekursen: – Det går gærne veien

Den Norske Turistforening (DNT) sier de vil ha pause fra Mondelez så lenge de velger å bli i Russland og med det bidra til å finansiere den russiske angrepskrigen.

– For oss handler ikke boikotten primært om salg av varer,For oss dreier det seg om et kommersielt samarbeid som innebar at vi lånte ut vårt navn og vår troverdighet til Mondelez, for eksempel gjennom felles reklamekampanjer, sier generalsekretær Dag Terje Solvang i en uttalelse til VG.

Solvang presiserer at DNT er glade i Kvikk Lunsj og Freia, og sier de er lei seg for at ansatte på Rodeløkka blir rammet. Likevel står de ved sin beslutning.

– Medieskapt hysteri

Iren Svendsen (47), som avisen E24 har snakket med, sier hun er bekymret for norske arbeidsplasser, og mener Freia-boikotten er «et slags hysteri».

– Jeg tenker at det er medieskapt. Det er opphausa, og poenget blir kanskje ikke det man ønsker, sier Svendsen.

Selv vil hun ikke boikotte Freia.

– Nå står jo faktisk norske arbeidsplasser i fare, sier hun til E24.

Samtlige av de store dagligvarekjedene, Norgesgruppen, Coop, Rema 1000 og Bunnpris, sier de ikke kommer til å boikotte Freia.

Da Petter Stordalens hotell-kjede Strawberry hevdet de ville boikotte Freia, skrev kommentator George Gooding at boikotten fremstod som et «godhetsstunt». Gooding valgte å beskrive Stordalen som «PR-kåt hotellkonge som nettopp har lansert ny merkevare ønsker å innkassere flere PR-stunts.»

mest lest