Britisk erkebiskop mener bønnen Fader vår er «problematisk» og patriarkalsk

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 8. juli 2023 | 10:08

Det er en av de mest brukte bønner i den kristne verden. Og den startet slik: «Fader vår den som er i himmelen…».

Men hvorfor far eller altså fader? Og ikke heller mor eller noe kjønnsnøyralt? Ja, det er problematisk, mener erkebiskopen av York, som er den fremste geistlige i den anglikanske kirken. Erkebiskop Stephen Cottrell mener bønnen, som fremkommer i litt ulike versjoner i Matt 6,9-13 og i Luk 11,2-4.

– Jeg vet at ordet «far» er problematisk for de som har opplevd jordiske fedre som har vært ødeleggende og krenkende, og for alle oss som har jobbet for mye fra et undertrykkende patriarkalsk syn livet, sa han til en geistlig forsamling nylig ifølge The Guardian.

Etter Cottrells tale påpekte Chris Sugden, som leder av den konservative anglikanske mainstream-gruppen, at Jesus i Bibelen oppfordret folk til å be til «vår far».

– Sier erkebiskopen av York at Jesus tok feil, eller at Jesus ikke var pastoralt klar over det? Det ser ut til å være emblematisk for tilnærmingen til noen kirkeledere til å ta sine signaler fra kultur i stedet for Skriften, sa Sugden.

Les også: Barnehagestiftelse lærer barn i ett- og toårsalderen om kjønnsorganer (+)

Pastor Christina Rees, som aksjonerte for kvinnelige biskoper, sa at Cottrell hadde «satt fingeren på en sak som virkelig er et tema for kristne og har vært det i mange år».

Hun la til: «Det store spørsmålet er, tror vi virkelig at Gud tror at mannlige mennesker bærer hans bilde mer fullstendig og nøyaktig enn kvinner? Svaret er absolutt ikke.»

I februar sa den anglikanske kirken at de ville vurdere om de skulle slutte å omtale Gud som «han», etter at prester ba om å få bruke kjønnsnøytrale termer i stedet.

Kirken ble enige om å lansere en kommisjon om kjønnet språk, og sa «Kristne har anerkjent siden antikken at Gud verken er mann eller kvinne, men de forskjellige måtene å adressere og beskrive Gud på som finnes i Skriften har ikke alltid vært reflektert i vår tilbedelse».

mest lest