IMB: – Vi ser flere og mer voldelige sjørøveri

Avatar photo
Publisert 15. juli 2023 | 12:42

En økende forekomst av sjørøveri og væpnede ran bekymrer International Maritime Bureau (IMB).

– Vi ser en økning av piratangrep og væpnede ran i Guineabukta utenfor Vest-Afrika og i Singapore-stredet i Sørøst-Asia, heter det i en halvårsrapport fra IMB.

Organisasjonen har registrert 65 episoder med sjørøveri og væpnet ran mot skip i første halvdel av 2023. Det er en økning fra 58 hendelser fra samme periode i 2022.

Av de rapporterte hendelsene ble 57 fartøy ombordsteget av piratene, fire ble forsøkt angrepet, to ble kapret, og to ble skutt etter.

Nesten alle skip mellom Europa og Kina seiler gjennom Singapore-stredet. Rutene forbi Vest-Afrika er også hyppig brukt, ifølge E24.

– Gjenoppblomstringen i rapporterte hendelser, inkludert gisselsituasjoner og mannskapsbortføringer i Guineabuktas farvann, er bekymringsfull, skriver IMB-sjef Michael Howlett i rapporten.

Les også: Sinna sjåfør kjører på klimademonstranter

IMB mener en robust regional og internasjonal marin tilstedeværelse kan ha en avskrekkende effekt mot piratene.

– Den siste tiden har vi sett en stor økning av sjørøveri i Sørøst-Asia. Vi erfarer og at piratene blir mer voldelige, sier rådgiver Simon Prestø-He i forsikringsselskapet Norwegian Hull Club (NHC) til E24.

– Vi ser og en økning i saker med gisler og væpnede pirater, legger han til.

Sjørørveri er et yrke for noen

Prestø-He jobber i beredskapsavdelingen i forsikringsselskapet NHC. De dekker mest fysiske skader på skip, men og kidnapping av mannskap.

– I Vest-Afrika er piratvirksomhet den største trusselen for sjøfolk. En gang iblant kan piratene til og med stikke av med skipene for å stjele lasten om bord. I tillegg til vinningskriminalitet er det og et høyt fokus på å kidnappe mannskap for løsepenger. Vi har og sett at piratene blir mer voldelige og mer utholdende i forsøkene sine i disse områdene, sier Prestø-He.

Les også: Rødt-politiker tilkalte politiet til sommerleir på Utøya etter Twitter-uenighet

Han legger til at gjennom de siste tre årene har angrepene virket å være mer opportunistiske, fremfor veldig planlagte og strømlinjeformet slik de var før.

– Frem til 2020 var det ekstremt stor pirataktivitet i Vest-Afrika sammenlignet med i dag, og veldig mange pirater hadde det som jobb å utføre kidnappinger.

Prestø-He forklarer at interne forhold innad i land ofte er en årsak til at mennesker driver med sjørøveri. De som er på sjøen er gjerne bare en liten brikke i et større spill, forteller han.

Har væpnede vakter på alle skip

– Vi er godt kjent med situasjonen, sier Herbjørn Hansson, sjef i tankrederiet Nordic American Tankers (NAT).

Selskapet hans frakter olje på tankskip rundt om i hele verden.

– Vi tar alltid alle de nødvendige forholdsreglene for å beskytte mannskap, skip og omgivelsene rundt, sier Hansson.

Han legger til at de har væpnede vakter på alle skip.

mest lest