Frp-varaordfører raser mot barnevernet: – Venter til barna havner i fengsel

Mathias Kaastad Magnus
Journalist iNyheter
Publisert 21. august 2025 | 17:37

Voldelige og kriminelle ungdommer i Oslo får ingen oppfølging fordi de selv eller foresatte nekter hjelp fra barnevernet. Det viser en ny rapport fra kommunerevisjonen, som gjennomgår forebyggingsarbeidet ved Jordal og ungdomsskoler i Groruddalen.

– Vi svikter som samfunn. Når barnevernet trekker seg ut, blir skolene stående med hele utfordringen alene, sier varaordfører Julianne Ofstad (Frp) til Nettavisen.

I rapporten kommer det fram at 5 av 16 saker ved skolene ble henlagt fordi samtykke manglet, selv i tilfeller der ungdommene hadde utøvd vold mot egne søsken og ble anbefalt omfattende tiltak av psykisk helsevern. Barnevernet i Bydel Gamle Oslo uttaler at de i praksis må «vente til ungdommene har fått erfaring fra fengsel» før tiltak er mulig.

– Det er en fullstendig fallitterklæring. Dette er barn som terroriserer både hjem og skole, og vi sier at vi må vente på et fengselsopphold? Det er uholdbart, sier Ofstad.

Frp har tidligere fått gjennomslag for at barnevernet kan pålegge tiltak uten samtykke, men ifølge Ofstad brukes ikke dette virkemiddelet nok.

– Det kan ikke være sånn at vi aksepterer null forebygging fordi ungdommene sier nei til hjelp. Hele poenget med barnevernet må jo være å gripe inn før det er for sent, fastslår hun. Rapporten skal behandles i Oslo bystyre neste uke.

mest lest