Foreslår full moms på treningssentre

Mathias Kaastad Magnus
Journalist iNyheter
Publisert 22. juni 2026 | 19:32

Jens Stoltenbergs skattekommisjon vil foreslå å innføre full merverdiavgift på bruk av treningssentre og på kjøretimer, skriver Aftenposten med henvisning til kilder med innsikt i kommisjonens arbeid.

Forslaget innebærer at dagens momsfritak for trening fjernes. Dersom treningssentrene velter hele avgiftsøkningen over på kundene, vil et abonnement til 599 kroner i måneden stige til nær 749 kroner.

Kan bli dyrere med treningssentre og førerkort

Forslaget føyer seg inn i en rekke anbefalinger om endringer i avgiftssystemet. Aftenposten har tidligere omtalt at kommisjonen ønsker å øke momsen fra 12 til 15 prosent på blant annet persontransport, overnatting, kinobilletter og enkelte kultur- og fritidstilbud.

Samtidig går kommisjonen inn for betydelige lettelser i formuesskatten. Ifølge Aftenpostens opplysninger foreslås en sats på mellom 0,25 og 0,75 prosent, kombinert med at dagens verdsettelsesrabatter fjernes.

– Skattekommisjonen skal gi anbefalinger til en helhetlig skattereform som bidrar til et konkurransedyktig skattenivå for norsk næringsliv, heter det i mandatet omtalt av avisen.

Kommisjonen, som ledes av Eigil Knutsen, legger frem sine endelige anbefalinger 24. juni. Målet er å legge grunnlaget for et bredt skatteforlik på Stortinget.

mest lest