Stadig flere norske elbilister bekymrer seg for å gå tom for strøm på veien. Det viser nye tall fra Norsk elbilforening.
Hele 19 prosent oppgir nå at de opplever rekkeviddeangst, opp fra 14 prosent i 2020.
– At rekkeviddeangsten øker samtidig som elbilene blir bedre og vi har mer enn tredoblet antallet hurtigladere, er ganske oppsiktsvekkende, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen i en pressemelding.
Siden 2020 har antallet hurtigladere økt fra rundt 3300 til nærmere 11.000.
Tallene viser også store geografiske forskjeller. Finnmark topper listen over fylker med mest rekkeviddeangst, mens Troms kommer best ut.
Ifølge Elbilforeningen er det særlig nye elbilister som er usikre. Bu mener mange av dagens kjøpere har andre forventninger enn de første generasjonene elbilister.
– Flere av dem som kjøper elbil i dag, skal bare ha én bil og er kanskje ikke like forberedt på å måtte forholde seg til lading og rekkevidde, sier hun.
