USAs visepresident JD Vance erklærte søndag at Iran har gitt opp sine atomvåpenambisjoner, og åpnet samtidig døren for et historisk skifte i forholdet mellom Washington og Teheran.
Uttalelsen kom under et møte mellom USA, Iran, Pakistan og Qatar i Bürgenstock i Sveits, der partene startet arbeidet med å følge opp memorandumet om forståelse (MoU) som ble inngått tidligere denne måneden, og som skal danne grunnlaget for en endelig fredsavtale innen 60 dager.
– Åpningen av Hormuzstredet og avslutningen på det iranske atomprogrammet er allerede oppnådd. Spørsmålet foran oss nå er hvor mye mer vi kan få til sammen, sa Vance.
Visepresidenten beskrev møtet som historisk og sa at USA ønsker å «snu et nytt blad» i forholdet til Iran.
– Presidenten har bedt oss om å forandre vårt forhold til det iranske folk. Dersom Irans ledelse er villig til å gi opp rollen som en kilde til regional ustabilitet og legge bort atomvåpenambisjonene på lang sikt, er USA villig til å fundamentalt endre forholdet til landet, sa Vance.
Han hevdet også at fredsprosessen allerede har gitt konkrete resultater.
– Vi har sett lavere energipriser, fri flyt av olje og gass og mer fred. Nå forsøker vi å bygge noe enda bedre og mer varig for fremtiden, sa han.
På spørsmål om de fortsatte kampene i Libanon sa Vance at USA arbeider for en full regional våpenhvile.
– Presidenten er ikke bare forpliktet til fred mellom USA og Iran. Han er forpliktet til regional fred, og derfor jobber vi så hardt for å løse disse spørsmålene, sa visepresidenten.
Vance understreket samtidig at søndagens møte bare markerer starten på en lengre prosess.
– Dette er begynnelsen på tekniske forhandlinger som ikke kommer til å løse alle uenigheter, men som for første gang i historien lar partene sette seg ned sammen for å finne løsninger og bygge en bedre fremtid, sa han.
Ifølge AFP opplyser en høytstående amerikansk diplomat at forhandlingene mellom partene ventes å fortsette gjennom natten i et forsøk på å oppnå ytterligere framgang.
Forhandlingene i Sveits var nær ved å havarere søndag da den iranske delegasjonen gikk ut av møtet etter Trumps nye trusler om angrep mot Iran, melder det iranske statlige nyhetsbyrået Tasnim på Telegram.
Irans utenriksminister Abbas Araghchi sier at pakistansk og qatarsk megling har ført til «store fremskritt» for å få slutt på krigen i Libanon. Han viser til lettelser i olje- og petrokjemiske sanksjoner, frigivelse av enkelte frosne midler og planer for gjenoppbygging i Iran. Samtidig understreker Araghchi at den første virkelige testen blir den planlagte mekanismen for å håndtere hendelser og konflikter i Libanon.
