Bilopphuggeri: Kjøpe Tesla er en dårlig deal

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 22. oktober 2023 | 11:08

Grønvolds Bil-Demontering i Brumunddal er ikke overrasket over alle klager med batteriet på Tesla-biler.

Nettavisen skriver om Ole Tobiessen i Sandnes som er forbannet etter at batteriet på Teslaen hans havarerte.

– Jeg ønsker at ikke andre skal gå i samme fella som meg, sier han til avisen.

I 2020 kjøpte Tobiessen en brukt Tesla S som var gått 170.000 kilometer for 280.000 kroner. Bilen hadde hatt et batteribytte innenfor forrige eiers garantitid, i 2019.

Bilen fungerte fint i tre år, til sammen 45.000 kilometer. Men etter en langtur sa batteriet takk for turen, og ville ikke mer.

Tobiesen forteller til Nettavisen at det ikke var noe tap av rekkevidde i forkant.

Bytte av batteripakken pluss en pumpe til kjølevæske, vil koste 184.000 kroner.

Nå går bilen til demontering.

– Det er nå havarert, etter kun ni år. Det er ikke særlig miljøvennlig. Jeg kommer aldri til å kjøpe Tesla igjen, sier Ole Tobiessen.

Bilopphuggeri
Daglig leder Tom Grønvold i Grønvolds Bil-Demontering i Brumunddal, kjøper mange Tesla-biler privat, som ofte har problemer med batteriet.

Grønvold sier at han ikke ville kjøpt en Tesla som er utenfor garantitiden, på grunn av batteriet, som er den mest kostbare delen av elbilen. Han sier at batterier en får ved bytte egentlig ikke blir overhalt.

– De kaller det det «overhalt», men det er ikke det. Det er kontrollert, sjekket, de har byttet moduler og limt på nytt. Overhalt er de ikke, de kaller det «refurbished» eller «remanufactured». Det er i realiteten brukte batterier som skal være tilsvarende eller litt bedre det som ble byttet ut, sier Tom Grønvold til Nettavisen.

Det gjør at han mener å kjøpe en Tesla er en dårlig deal.

Tesla får halvparten av alle klagene på nye biler i Norge.

Med 12 prosent av nybilsalget er Tesla overrepresentert på klager. Det viser tall NRK har fått fra Forbrukertilsynet.

mest lest