Tesla på sisteplass

Avatar photo
Publisert 23. november 2023 | 16:58

Norgesfavoritten Tesla Model 3 landet helt nederst av de 111 bilene som ble vurdert i en fersk EU-kontroll i Tyskland.

TÜV (Technischer Überwachungsverein) utfører periodisk kjøretøykontroll i Tyskland. Dette er mer kjent som EU-kontroll på dagligtale.

Organisasjonen utarbeider i tillegg lister over hvilke biler som får flest og færrest anmerkninger under kontrollen.

Årets liste tar for seg data fra 10,2 millioner kontrollerte biler fordelt på 221 forskjellige modeller og deles inn i seks grupper basert på alder.

For Tesla er rapporten nedslående. Selskapets Model 3, som er enormt populær i Norge, befinner seg i kategorien av biler som er nyere enn tre år gamle. Her ender den opp aller sist blant de 111 bilene på lista. Model 3 er oppført med en feilrate på hele 14,3 prosent. Dette er feil som klassifiseres som «betydelige» eller «farlige».

Les også: Ingen døde i trafikkulykker i 100- eller 110-soner i fjor: – Motorvei redder liv

Det er dempere og bremser som er hovedårsakene til at Tesla gjør det så dårlig, ifølge Car-Recalls.eu. Dårlige bremseskiver er for øvrig blant hovedårsakene til anmerkninger for samtlige modeller, og er et såpass utbredt problem at EU-reglene nå tillater mer rust.

Selv om vi i Norge ikke utfører tilsvarende tester som TÜV har gjort, er det trolig de samme feilene som går igjen på de bilene som ruller på norske veier.

Volkswagen på topp

Elektriske Volkswagen e-Golf er blant de aller beste bilene, med bare 2,6 prosent av bilene underkjent.

Helt på topp finner vi VW Golf Sportsvan.

Blant de fire-fem år gamle bilene er VW e-Golf blant de aller beste. Her er ikke Tesla Model 3 testet i stort nok antall til å være representert.

Det er ofte bremsefeil som er årsaken til stryk blant elbilene som testes. Det kan skyldes at bremsene på elbilene brukes mindre enn på bensin- og dieselbiler. På de fleste elbiler iverksettes en «motorbrems» når du slipper gasspedalen. På denne måten produserer bilen strøm i stedet for varme av bremseenergien.

Du kan lese resultatene for alle de 222 modellene i de forskjellige årsklassene her.

mest lest