Den flyvende ferja tar av

Thomas Hildonen
Journalist Bil24.no
Publisert 23. desember 2023 | 23:54

Denne artikkelen ble først publisert på Bil24.no.

Candela har satt det som er verdens første «flyvende ferje» inn i produksjon. Se bilder og ikke minst video!

Den svenske produsenten Candela har satt seg som mål å revolusjonere det elektriske båtmarkedet, og det skal de gjøre med å lage hydrofoilbåter.

Dette er elbåter med vinger på undersiden, og selv om dette også har positive følger for båter med dieselmotorer er oppturen enda større for de elektriske. Som elbiler gjelder det nemlig å få ned forbruket slik at rekkevidden blir lengst mulig, og der er hydrofoiler overlegne på vannet.

Disse vingene løfter nemlig skroget over vannflaten og eliminerer dermed vannmotstanden, og som en ekstra belønning forsvinner også bølgelyden og bølgene båter normalt etterlater seg ‒ for man flyr rett og slett over vannet.

I sommer testet vi selv dette med den nyeste båten kalt C-8, og det var en særs spesiell følelse å bare marsje av gårde i rundt 20 knop mens båten lå helt vannrett og det eneste vi hørte var vindsuset.

Nå tar Candela teknologien videre til de enda større båtene, nemlig ferjer. Allerede i fjor sommer kunne de vise fram konseptet P-12.I likhet med C-8 løfter ferjen seg over vannet når den når 18 knop, og da bruker den også hele 80 prosent mindre energi enn tradisjonelle fartøy som går fort, ifølge Candela. Ferjen har også nådd 30 knop, noe som ifølge svenskene er rekord for slike passasjerfartøy.

P-12 har en rekkevidde på 50 nautiske mil, så den takler de fleste kystturene slike ferjer normalt gjennomfører.

Videre sier Candela at varianten som kan ta 30 passasjerer koster 1,7 millioner euro, noe som visstnok er ganske rimelig, og det på grunn av at hydrofoil-løsningen gjør elferjen så effektiv at den «kun» trenger et batteri på 252 kWh.

‒ Med P-12 tilbyr vi ikke bare et raskere og mer komfortabelt elektrisk alternativ til fossilt brenseldrevne fartøy, sier Erik Eklund, Candelas direktør for kommersielle fartøy.

‒ Vi gjør det mulig for operatører å bytte til bærekraftige fartøyer som er kostnadseffektivt og lønnsomt, et avgjørende skritt mot rene hav og innsjøer.

Det er også et par andre økonomiske fordeler med denne elektriske ferjen. Den tar ifølge Candela ned «drivstoff»-kostnadene med opptil 90 prosent sammenlignet med dieselfartøy, mens de spesielle C-Pod-motorene som er under vann skal kreve minimalt med service. På toppen er fartøyet designet for enkeltmannskap, så her er det også mulig å kutte i lønnskostnadene.

Candela sier at de forventer at P-12 halverer kostnadene per passasjerkilometer, og at den oppnår tilsvarende driftsøkonomi per passasjer som en hybrid elektrisk buss.

For kunder og pendlere bør alt dette også betyr rimeligere billetter, så det er bare å heie på slike ferjer. Svenskene trekker fram flere fordeler. Ferja skal klare å snu på to minutter grunnet de spesielle motorene, og det digitale «flykontroll»-systemet inspirert av jagerflyene justerer hydrofoilene 100 ganger i sekundet slik at man unngår å treffe bølger og får en særdeles behagelig tur.

Lyst til å se hvordan det fungerer i praksis? Selvsagt har du det.

Til slutt kan Candela opplyse at de har tre versjoner på gang, P-12 Shuttle, P-12 Business og P-12 Voyager. Førstnevnte tar 30 passasjerer, Business kan utstyres med mellom 12 og 20 passasjerseter og har plass til masse bagasje, og til slutt er Voyager en litt mer luksuriøs versjon.

‒ P-12 er en plattform som vil imøtekomme et stort spekter av kunder. Enten det er kollektivflåter, VIP-tjenester eller privatkunder, vil det revolusjonere hvordan vi reiser på vann, mener Candela-sjef Gustav Hasselskog.

Candela P-12 Shuttle skal settes inn i rute rundt Stockholm til neste år, og vil ta pendlertiden fra de i Ekerö ned fra normalt 55 minutter til 25 minutter, og den flyvende ferjen har altså tatt av og entret produksjonen nå.

mest lest