MDGs Sirin Stav har gitt økonomisk støtte til en innsamlingsaksjon for klimaaktivister bøtelagt etter en ulovlig aksjon som påførte det offentlige betydelige oppryddingskostnader. Donasjonen har utløst kraftige reaksjoner.
Saken reiser spørsmål om hvorvidt folkevalgte bør bruke egen posisjon og ressurser til å undergrave rettsstatens reaksjoner på lovbrudd – og hvilke signaler dette sender.
– Ved å sponse kriminell adferd for å nå politiske mål bryter hun med grunnleggende demokratiske prinsipper, sier Jon Helgheim (FrP) til iNyheter.
Ulovlig klimaksjon førte til bot – nå har de samlet inn 120 000
Det var i 2023 at ytterliggående klimaaktivister kastet maling på fasaden til Klima- og miljødepartementet i protest mot norsk klima- og energipolitikk. Vandalismen, som fikk betydelig offentlig oppmerksomhet, ble gjennomført som bevisst sivil ulydighet. Aktivistene var på forhånd klar over at handlingen var ulovlig.
Hærverket førte til omfattende og kostbar opprydding, som ble belastet fellesskapet. Saken endte med at de involverte ble ilagt bøter i betydelig størrelsesorden, som reflekterte kostnaden for skattebetalerne.
Bøtene ble sett på som prinsipielt viktige fordi de slo fast at ulovlige aksjoner mot offentlige bygg får reelle økonomiske konsekvenser, selv når motivasjonen er politisk.
I ettertid har aktivistene opprettet en innsamlingsaksjon for å dekke bøtene. Det er i skrivende stund donert inn nærmere 120 000 kroner av de om lag 1,2 millionene som ifølge initiativtakerne kreves for å dekke bøtene.
Fra den offentlige oversikten fremgår det at MDG-profil Sirin Stav, som er gruppeleder for Miljøpartiet De Grønne og leder for Samferdsels- og miljøutvalget i Oslo bystyre, har donert 1500 kroner.
Stav har selv valgt å stå oppført med fullt navn som giver, til tross for alternativet om å donere anonymt. Hun har imidlertid ikke ønsket å kommentere donasjonen, til tross for iNyheters flere henvendelser.
Saken aktualiserer et bredere spørsmål om forholdet mellom sivil ulydighet, rettsstat og politisk ansvar. Mens klimaaktivistene forsvarer lovbrudd som nødvendige virkemidler, vil økonomisk støtte fra folkevalgte reise nye spørsmål om hvorvidt man samtidig undergraver de demokratiske spillereglene man selv er satt til å forvalte.
Les også: Klimaaktivister dømt til fengsel
– Bryter med grunnleggende demokratiske prinsipper
Are Søberg, bedre kjent som Sløseriombudsmannen, reagerer kraftig på at en folkevalgt politiker støtter en slik innsamlingsaksjon.
– Det er supert at rettsvesenet bekrefter at den som aktivt går inn for å påføre skade, må betale for seg. Selv om det forsåvidt bare skulle mangle, sier Søberg til iNyheter.
Han mener donasjonen sender et tydelig politisk signal.
– At en sentral MDG-politiker sponser hærverk, viser hvilke verdier de har, sier han, og trekker også fram det han mener er en dobbel standard i den offentlige debatten:
– Hadde en Frp’er gjort noe lignende for å belønne aktivister som saboterte MDG-politikk, ville nok MDG’ere og store deler av norsk offentlighet eksplodert i raseri.
Også Jon Engen-Helgheim (FrP), leder av Stortingets justiskomité, reagerer sterkt på saken. Han mener økonomisk støtte til bøtelagte aktivister representerer et alvorlig prinsipielt brudd.
– Det er helt forkastelig at politikere opptrer på denne måten. Som politikere har vi mulighet til å endre politikk innenfor de rammene velgerne har gitt oss tillit. Ved å sponse kriminell adferd for å nå politiske mål bryter hun med grunnleggende demokratiske prinsipper, sier han til iNyheter.
Engen-Helgheim går videre i sin kritikk av MDG.
– Dette viser hvor ytterliggående og udemokratiske klimabevegelsen er. De har ikke flertall for sin politikk og tyr dermed til kriminelle aktiviteter for å få gjennomslag likevel.
Han advarer mot hvilke konsekvenser dette kan få.
– Dette er et farlig tankegods som ligger tett opp til terroristers tankegang, og det burde vært vurdert om slik sponsing av kriminell aktivitet skal være lovlig.
– Det er skremmende å se at politikere oppfordrer og bidrar til kriminalitet ved å opptre på denne måten, sier Jon Engen-Helgheim til iNyheter.
Les også: FrP konfronterer Ap etter helomvending i asylpolitikken: – Har kritisert oss i 20 år
Prinsipiell konflikt om rettsstat og aktivisme: MDG nekter å svare
Når straffereaksjoner og konsekvensene av lovbrudd kollektivt nøytraliseres gjennom innsamlinger støttet av politikere, utfordres skillet mellom politisk protest og direkte legitimering av lovbrudd – fra de som selv vedtar lover. Det er nettopp denne grensegangen kritikerne nå mener MDG har krysset.
iNyheter har forelagt Sirin Stav flere konkrete spørsmål knyttet til donasjonen. Blant annet om hun erkjenner at økonomisk støtte til å betale bøter i praksis bidrar til å fjerne de rettslige konsekvensene av et bevisst lovbrudd, og om hun ser en risiko for at dette oppfordrer til flere ulovlige aksjoner med økt belastning på politi og rettsvesen.
Det er også spurt hvordan hun mener slik økonomisk støtte harmonerer med rollen som folkevalgt, og om hun ville hatt samme holdning dersom politikere på høyresiden bidro økonomisk til å dekke bøter etter ulovlige aksjoner hun selv er politisk uenig i.
Verken Sirin Stav, Oslo MDG eller MDG sentralt har svart iNyheters flere henvendelser.
