Å doble prisene i dagens bomring er det mest effektive tiltaket for å nå nullvekstmålet i Oslo. Likevel vil å erstatte hele bomringen med kilometerbasert betaling ha den største samlede effekten.
Det er resultatet i en Norconsult-rapport som ble bestilt av Statens vegvesen, skriver Avisa Oslo.
Rapporten utgjør en del av grunnlaget som politikerne vil basere beslutninger på når det gjelder tiltak for å redusere klimagassutslippene i forhandlingene om milliarder i forbindelse med Oslopakke 3 tidlig på nyåret, ifølge avisen.
Ifølge Norconsult-rapporten kreves en «jevn økning i virkemidler som gjør bilkjøring mindre attraktivt». Uten ytterligere tiltak vil biltrafikken øke med nesten en femtedel innen 2040.
Ifølge analysen fra Norconsult vil bare dette tiltaket alene resultere i en reduksjon på 16,5 prosent i trafikken i Oslo, sammenlignet med hvordan trafikken ville vært uten tiltak. Samtidig vil trafikken bare reduseres med 2,1 prosent i det bilavhengige Akershus.
– Bompenger er ett av flere virkemidler. Rapporten peker blant annet på en effekt av å gjøre kollektivtransporten billigere og at det er et godt kollektivtilbud. Parkeringsrestriksjoner er også noe å se på, sier byråd for miljø og samferdsel Marit Kristine Vea (V) til AO.
Hun skal lede Oslo-delegasjonen i forhandlingene om milliardene til neste år.