Hegseth: Det amerikanske militæret bør vinne Nobels fredspris – hvert år

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 25. april 2026 | 01:26

USAs krigsminister Pete Hegseth holdt pressekonferanse fra Pentagon fredag, der han forsvarte den pågående blokaden mot Iran og kom med kontroversielle utspill om fred, krig og Europas rolle.

– Jeg har én gang laget en video om hvilken institusjon som bør vinne Nobels fredspris hvert eneste år: Det er det amerikanske militæret. Vi er garanten for sikkerheten ikke bare for vårt eget land, men for mange andre i verden, sa Hegseth mot slutten av pressekonferansen.

Blokkaden strammes til

Hoveddelen av pressekonferansen handlet om den amerikanske blokaden mot Iran, som Hegseth beskrev som full og voksende.

– Ingen seiler fra Hormuzstredet til noe sted i verden uten tillatelse fra den amerikanske marinen, slo han fast.

Han opplyste at 34 skip til nå har snudd etter å ha møtt blokaden, og at et nytt hangarskip vil slutte seg til operasjonen i løpet av få dager. To iranske tankskip ble i tillegg beslaglagt i Stillehavsregionen denne uken – ifølge Hegseth hadde skipene forlatt iranske havner før blokaden trådte i kraft i et forsøk på å komme seg unna.

– De trodde de hadde kommet seg ut akkurat i tide. Det hadde de ikke, sa han.

Kritiserte Europa

Hegseth var heller ikke nådig mot europeiske allierte, som han mener ikke tar nok ansvar for å sikre Hormuzstredet – et sund som ifølge ham er langt viktigere for Europa enn for USA.

– Europa burde begynne å gjøre mindre av det smarte praten sin på fancy konferanser og heller sette seg i en båt. Dette er mye mer deres kamp enn vår, sa han.

Da en journalist spurte om noen europeiske land hadde tatt kontakt for å bidra til eskorten gjennom stredet, svarte Hegseth at han ikke hadde sett noen seriøse forsøk – og kalte et møte i Europa forrige uke for «en tåpelig konferanse der de snakket om å snakke om kanskje å gjøre noe en gang i fremtiden».

– Iran kan fortsatt velge

Hegseth avsluttet med å holde døren åpen for en avtale med Iran, men understreket at presset ikke vil lette.

– Iran vet at det fortsatt finnes et vindu for å velge klokt. Alt de trenger å gjøre er å oppgi atomvåpenprogrammet på en meningsfull og verifiserbar måte. Ellers kan de se regimet kollapse under det vedvarende presset fra amerikansk makt, sa han.

mest lest