Sender 900 millioner til Ukrainas strømnett

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 25. juni 2026 | 07:43

Regjeringen bevilger 900 millioner kroner til reparasjon og utbygging av Ukrainas energisystem. Pengene skal bidra til å sikre strømforsyningen etter flere år med russiske angrep mot landets kraftinfrastruktur.

Det opplyser Nærings- og fiskeridepartementet i en pressemelding torsdag.

– Vi bidrar nå til raskere reparasjoner, mer produksjon og nye investeringer i den ukrainske kraftsektoren. Det er viktig at Ukraina får bygget opp flere lokale energianlegg som kan holde strømmen i gang når større anlegg faller ut. Slik blir energisystemet mer robust og landet bedre rustet over tid, sier næringsminister Cecilie Myrseth.

Ifølge regjeringen skal 500 millioner kroner gå til reparasjon og gjenoppbygging av energiinfrastruktur. I tillegg settes 215 millioner av til rehabilitering av vannkraft, 110 millioner til investeringer i fornybar energi og 75 millioner til desentralisert energiproduksjon.

Utenriksminister Espen Barth Eide sier støtten er utformet i tett samarbeid med ukrainske myndigheter.

– Nå er det avgjørende å få infrastrukturen i drift igjen og bygge energisystemet videre. Med denne støtten ønsker Norge å bidra til å begrense skadene og sikre strøm til befolkningen, sier Eide.

Den nye bevilgningen inngår i Nansen-programmet, der energisikkerhet er ett av hovedområdene for norsk støtte til Ukraina.

mest lest