Dette vil de gjøre for å beskytte miljøet.
Nå skal regjeringen endre den såkalte veinormalen. Hensikten er å spare natur og matjord og få mer vei for pengene.
Regjeringen ønsker blant annet å senke farten på norske veier. De mener det ikke skal være fartsgrense på 110 kilometer i timen på alle nye firefeltsveier.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier til NRK at nye motorveier med fartsgrense på 110 ikke bare koster mye penger, men at veiene også mefører store ødeleggelser.
Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) mener vi må fokusere på å bruke veiene vi allerede har, og at vi må forbedre og utvide dem i stedet for å bygge nytt. På denne måten slipper vi nye naturinngrep.
Endringene vil resultere i flere nye veier med to og tre felt, og noen nye firefeltsveier som er smalere.
Les også: Vil dra inn millioner på nytt Autopass-gebyr
MDG-leder Arild Hermstad synes regjeringen fortjener skryt for vedtaket.
– Nå bør regjeringen gå gjennom alle prosjekter med planer om 110 km/t og nedskalere for å spare natur, dyrkamark, skattepenger og bompenger, sier han.
FrP på den andre siden er lite imponert.
– Jeg synes det er helt feil løsning. Det handler om trafikksikkerhet, trygghet og rask fremkommelighet. Det regjeringa holder på med nå, det er å gå tilbake til fortidas måte å bygge veier på, sier Bård Hoksrud (FrP) til NRK.