Artikkel er basert på en pressemelding fra Statens vegvesen.
Statens vegvesen og Miljødirektoratet mener det er nødvendig med kraftigere virkemidler for å nå elektrifiseringsmålene for varebiler innen 2025 og 2027. En ny rapport foreslår en rekke økonomiske incentiver og praktiske fordeler for å sikre overgangen til nullutslippskjøretøy.
I en fersk rapport utarbeidet av Statens vegvesen og Miljødirektoratet presenteres anbefalinger om en målrettet virkemiddelpakke for å få fart på elektrifiseringen av varebiler. Rapporten påpeker at teknologiske barrierer i stor grad er løst, men at økonomiske og infrastrukturrelaterte utfordringer fortsatt gjør det vanskelig for mange bedrifter å velge elektrisk. Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland sier overgangen er avgjørende for å nå veitransportens klimamål innen 2030.
– Vi er nær å nå målet for personbilsalget i 2025, men for varebiler trengs sterkere tiltak for å sikre en raskere overgang til nullutslipp. Næringstransportens omstilling er helt sentral for å redusere utslippene, uttaler Hovland.
Rapporten foreslår at alle nye lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy innen 2027. For å nå dette målet, anbefales det å innføre en rekke tiltak:
- Økte avgifter på fossile varebiler – En gradvis økning av engangsavgiften på fossile varebiler, som vil ligge på 50 % av personbilavgiften i 2025 og 100 % i 2027.
- Endringer i momsregler – Forslaget inkluderer å fjerne momsfradraget for fossile varebiler og samtidig innføre fritak for nullutslippsvarebiler.
- Nasjonal støtte til ladeinfrastruktur – En ny støtteordning for etablering av ladestasjoner skal sikre tilgjengelig lading over hele landet.
- Bruksfordeler for elvarebiler – Dette inkluderer nasjonalt fritak for bompenger og fergetakster samt tilgang til kollektivfelt.
Miljødirektør Ellen Hambro understreker at det trengs målrettede tiltak for å gjøre det lettere og billigere å velge elektriske løsninger.
– Høye investeringskostnader og begrenset tilgang på ladeinfrastruktur er fortsatt store hindringer. Derfor er en virkemiddelpakke helt nødvendig for å redusere disse barrierene, sier Hambro.
Rapporten slår fast at et mål om full elektrifisering av nye varebiler innen 2027 er mulig, gitt at tiltakene innføres raskt. Dette kan gi betydelige utslippskutt i transportsektoren og bidra til at Norge når sine klimamål for 2030.