Black Friday-handelen: Dårligere rabatter, og flere åpenbare «juksepriser» enn i fjor

Avatar photo
Helge Lurås
Ansvarlig redaktør
Publisert 25. november 2023 | 09:51

Ikke like store prisavslag som i 2022, og mer «juks» med tilbudene, mener prisjakt.no.

Norgessjef Christoffer Reina i Prisjakt mener føere butikker brør med loven om prismarkedsføring.

Såkalt Jojo-prising har fått mye oppmerksomhet før årets Black Friday-handel. Ganske tidlig registrerte Prisjakt en uvanlig høy andel med produkter opplevde prisoppgang i oktober, 30 dager før Black Week og Black Friday, for så å bli satt ned i pris denne uken.

Også andelen prisøkninger 30 dager før Black Friday, med påfølgende prisdumping i går, nådde rekordnivå.

Hele 11 prosent av prisene – som tilsvarer mer enn 650.000 tilbud – hadde økt i pris 30 dager før den lovpålagte sammenligningsprisen ble satt, skriver Prisjakt i en pressemelding.

Færre rabatter

Snittrabatten på alle salgene søketjenesten overvåket i går, gikk kraftig ned målt mot fjoråret; fra 16 prosent gjennomsnittlig rabatt i 2022 til bare syv prosent gjennomsnittlig rabatt i går.

Mer enn 1.1 millioner priser – 19 prosent av alle de 6.1 millioner prisene som tjenesten overvåker – hadde sitt bunnivå på Black Friday. Også det er en nedgang på to prosentpoeng målt mot samme handledag i fjor.

– Årsaken til at kuppene var færre og prisene høyere i går enn samme dag i fjor, er sammensatt. Men hovedårsaken er at inflasjon og svak kronekurs rammer både forbrukerne og butikkene hardt. Det spiser opp butikkenes marginer, og svir ekstra for kundene fordi antallet rabatterte tilbud og rabattnivået generelt blir dårligere for oss som handler, sier Reina.

Her er noen flere «facts & funfacts» fra Prisjakts Black Friday-analyse:

  • Tidspunkt på døgnet med høyest kjøpsinteresse i norske nettbutikker: Kl. 08-09.
  • Varekategorier med mest prisnedgang (snittrabatt i parentes): Gryter og kasseroller (-33%), bøker (-33%), PC-spill (-33%), vaskemaskiner (-32%)
  • Varekategorier med størst prisoppgang: Virtual reality-tilbehør (+8%), vaffeljern (+7%), trommer og basstrommer (+6%).
  • Mest populære produkt: Apple AirPods (2. generasjon)
  • Antall produkter som i går hadde sin høyeste pris fra 1. januar til i går: 3.6 millioner priser (59%)

mest lest