Trumps folk overvåket i hemmelighet under Biden – ti ansatte sparket

Avatar photo
Olav Kvilhaug
Journalist
Publisert 26. februar 2026 | 02:23

FBI innhentet telefonlogger til nåværende FBI-direktør Kash Patel og Det hvite hus’ stabssjef Susie Wiles mens de begge var privatpersoner under etterforskningen av Donald Trump, ifølge Reuters.

Nyhetsbyrået skriver at tiltakene fant sted under administrasjonen til Joe Biden i 2022–2023, som del av spesialetterforsker Jack Smiths gransking av Trumps håndtering av graderte dokumenter og påstått valginnblanding.

Patel reagerer kraftig.

– Det er opprørende og dypt alarmerende at den tidligere FBI-ledelsen i hemmelighet stevnet mine telefonlogger – og Wiles sine – og skjulte prosessen i interne systemer, sa han i en uttalelse sitert av Reuters.

Kun metadata – ikke innhold

Ifølge Patel gjaldt det såkalte «toll records», altså opplysninger om hvem som ringte hvem og når, ikke hva som ble sagt. Slike data kan lovlig innhentes via stevning uten dommerkjennelse.

Reuters understreker at byrået ikke uavhengig har kunnet bekrefte flere sentrale detaljer, blant annet hvor omfattende innsamlingen var og hvem som godkjente den.

Knyttet til Trump-sak

Innhentingen skjedde samtidig som Smith etterforsket om Trump ulovlig tok med seg graderte dokumenter til Mar-a-Lago etter at han forlot presidentembetet i 2021.

Smith tok ut tiltale i 2023, men saken ble senere stanset av en føderal dommer. Trump har avvist alle anklager.

Internt oppgjør i FBI

Tre FBI-kilder sier til Reuters at minst ti ansatte er blitt sparket etter at opplysningene om telefoninnsamlingen ble kjent.

Demokrater i Kongressen har tidligere forsvart Smiths metoder og sagt at innhenting av telefonlogger er rutine i alvorlige etterforskninger.

Verken Smith, tidligere justisminister Merrick Garland eller tidligere FBI-direktør Christopher Wray har kommentert saken overfor Reuters.

mest lest