Hvorfor er det ikke krav til offentlig effektivisering?
Det er styreleder Inge K. Hansen i Arctic Securities og Troms Kraft, som i et innlegg i Dagens Næringsliv retter skyts mot regjeringen.
– Det har aldri tidligere i regjeringen og på Stortinget vært så lite forståelse for og kunnskap om næringslivets betydning for verdiskapingen og skatteinntektene i Norge enn i dag. Regjeringens forslag til statsbudsjett og den pågående politiske behandlingen av det viser hvor virkelighetsfjernt stortingsflertallet er, skriver Hansen.
Han mener det må komme kutt i offentlig sektor. De høye skattene som finansierer den offentlige pengebruken går på bekostning av næringslivet.
Slik det har blitt erstattes prioriteringer med å øke skattene til næringslivet.
– Det er direkte skremmende at det i forslaget til statsbudsjett ikke er et eneste krav til effektivisering av det offentlige, skriver han.
Hansen viser også til at 700.000 personer nå står utenfor arbeidslivet «fordi de offentlige støtteordningene i Norge er så gunstige».
– Altfor mange av disse har rett og slett ikke behov for å jobbe. Regjeringens løsning på dette stadig økende problemet, er bare å bevilge enda mer penger. Og mens en rekke bedrifter står overfor dramatiske nedbemanninger som følge av skatte- og avgiftsskjerpelsene i statsbudsjettet, så vil det bli ansatt enda flere i det offentlige.
– Det vil ikke gå opp
Styreleder Hansen mener regjeringen i forslaget til statsbudsjett, burde vært like offensivt på kutt i offentlig sektor som skattlegging av næringslivet.
– Det er ikke mulig at dette regnestykket kommer til å gå opp over tid. Jeg er derfor overrasket over at denne utviklingen ikke problematiseres enda mer i mediene og samfunnsdebatten. (…) Resultatet blir i så fall dramatisk svekket verdiskaping, lavere skatteinntekter, øket arbeidsledighet i privat sektor og enda flere offentlig ansatte, advarer Hansen.
