Vil ha elfly i Norge fra neste år

Avatar photo
Publisert 27. januar 2023 | 15:36

Allerede fra neste år kan krav om nullutslippsfly bli en realitet for selskaper som skal vinne nye kontrakter.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) la fredag frem en ny nasjonal strategi for norsk luftfart. Strategien er presentert på et møte med flyselskapene.

– Allerede i den førstkommende FOT-anskaffelsen, som skal gjelde fra 2024, vil vi se på krav om lav- og nullutslippsteknologi. Vi vil også vurdere en mulig pilotutviklingskontrakt for å fremskynde innfasingen av null- og lavutslippsfly i Norge, sa samferdselsministeren.

De såkalte FOT-rutene er sponset av skattebetalerne for å sikre et godt flytilbud over hele landet. Staten kjøper transport på flyruter som er vanskelig å drive på en lønnsom måte for flyselskapene.

Dette er ruter som hovedsakelig flys i Nord-Norge og på Vestlandet.

Staten bruker 700 millioner kroner i året på dette, skrev NRK i 2020.

Målet til regjeringen er å starte innfasing av både null- og lavutslippsfly på FOT-rutene senest for anskaffelsene med forventet oppstart i 2028/2029. Likevel vil regjeringen se på mulige tiltak for å tilrettelegge for bruken av slike fly allerede i den kommende FOT-anskaffelsen som lyses ut i år, med oppstart neste år.

Vil ha ny lufthavn i Mo i Rana

Regjeringen sier de har som mål at alle deler av landet skal ha tilgang til et effektivt og geografisk tilgjengelig flyrutetilbud.

– Vi vil opprettholde og videreutvikle dagens lufthavnstruktur, bygge ny lufthavn ved Mo i Rana og fullføre lufthavnen i Bodø i tråd med eksisterende planer, sa Nygård i pressemeldingen.

Regjeringen som vil jobbe for en mer klima- og miljøvennlig luftfart mener at CO2-avgiften og deltagelse i EUs kvotesystem de viktigste virkemidlene på kort sikt.

Droner

Ministeren mener derfor at vi står overfor et paradigmeskifte i luftfarten med tanke på droner. Dronevirksomhet har derfor også fått plass i den nye luftfartsstrategien til regjeringen.

– Droner kan utføre stadig nye og mer komplekse oppgaver som gir flysikkerhetsgevinster, lavere kostnader, reduserte klimautslipp og mindre støy enn tradisjonell luftfart.

Les også: Meningsmålinger viser at Biden ville tapt for både Trump og DeSantis

– Vi ønsker å sikre en fortsatt bærekraftig vekst av dronevirksomheten i Norge, og vil legge til rette for en forutsigbar tilgang til luftrom. Vår posisjon som foregangsland innen dronevirksomhet skal opprettholdes, sier Nygård i pressemeldingen.

Han lovet at ingenting av det regjeringen nå foreslår skal gå på bekostning av sikkerhet. Regjeringen vil også se på hvordan staten kan forebygge og bekjempe ulovlig droneflygning.

Selvfinansiering

Avinor-modellen med selvfinansiering og samfinansiering skal videreføres. Avinors samfunnspålagte oppgaver opprettholdes.

Avinor skal ha rammevilkår som gjør de i stand til å opprettholde og videreutvikle det regjeringen kaller et fremtidsrettet desentralisert lufthavnnett.

– Vi ønsker å videreføre Avinor-modellen fordi den bidrar til en luftfartssektor som i stor grad er selvfinansierende. Økonomisk overskudd fra store lufthavner dekker underskudd ved Avinors små lufthavner, noe som bidrar til å opprettholde en desentralisert lufthavnstruktur, sier samferdselsministeren i meldingen.

Regjeringens fire «hovedpillarer»

regjeringens nettsider har samferdselsdepartementet lagt frem det de kaller fire «hovedpillarer» i deres nye luftfartsstrategi.

  • En klima- og miljømessig bærekraftig luftfart.

Regjeringen har som mål å få ned utslippene fra luftfarten ved å stimulere til bruk av de mest miljøvennlige fly- og drivstofftypene. En mer miljøvennlig luftfart handler også om biodrivstoff, ny teknologi og lavutslippsfly.

  • En sosialt bærekraftig luftfart.

Luftfart er en internasjonal bransje med mange aktører fra land som har andre arbeidstakerrettigheter enn Norge. Det er derfor et mål å bekjempe sosial dumping i luftfarten og legge til rette for seriøse aktører i bransjen.

  • En geografisk bærekraftig luftfart.

Luftfartsstrategien vil beskrive hvordan flytilbudet på kortbanenettet kan styrkes, inkludert å sikre lave priser og flere avganger. Målet er en halvering av prisene passasjerene betaler for FOT-ruter.

  • En økonomisk bærekraftig luftfart.

Det er et uttalt mål at aktørene i norsk luftfart skal ha rammevilkår som gjør det mulig å drive lønnsomt over tid og uten statlige tilskudd. Avinor-modellen for å drifte og videreutvikle flyplasser i hele landet skal videreføres og styrkes. Det er et mål at flypassasjeravgiften skal erstattes med en avgift som har reell klimaeffekt og bedre geografisk profil.

Eldreomsorg – de fattige – de syke – klima – bistand – Forsvaret: Det blir aldri nok penger til alt

mest lest